انتشار نخستین لغت نامه ترکی ، فارسی موسیقی در ایران

به گزارش وبلاگ ریاضیات، خبرنگاران/زنجان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابهر، از انتشار نخستین لغت نامه ترکی - فارسی ایران در حوزه موسیقی از طریق نویسنده ابهری خبر داد.

انتشار نخستین لغت نامه ترکی ، فارسی موسیقی در ایران

آیسان صادقی در گفت وگو با وبلاگ ریاضیات، با بیان اینکه فرهنگ لغات موسیقی نویسنده ابهری، نخستین لغت نامه ترکی به فارسی موسیقی حاصل 25 سال تحقیق و پژوهش فرشید امینی است، اظهار کرد: این هنرمند یکی از هنرمندان به نام و خوب ابهر بوده و در گروه هایی همچون موسیقی عرفان، چکاوک، شیدا، سارنگ، آراز حضور داشته، پس از تشکیل انجمن موسیقی ابهر به عنوان عضو، دبیر و رئیس موسیقی ابهر فعالیت داشته است.

وی گفت: کتاب فرهنگ لغات موسیقی امینی نخستین لغت نامه ترکی به فارسی موسیقی در ایران است که حاصل 25 سال تحقیق و پژوهش پیمایشی و میدانی و مصاحبه با اهالی موسیقی، عاشیق های محلی و موسیقی دانان، تحقیق کتابخانه ای، مطالعه کتاب های موسیقی و فرهنگ لغات چاپ شده فارسی و ترکی است.

صادقی با یادآوری اینکه این کتاب شامل بیش از 3200 مدخل واژه ترکی است، ادامه داد: این مدخل ها شامل نام سازهای مورد استفاده در موسیقی عاشیق و آذربایجانی، نام قطعات و اجزای سازها، شکل و شیوه نوازندگی و سبک های نوازندگی و خوانندگی، تکنیک های نوازندگی سازهای مختلف شامل انگشت گذاری و پرده گیری و مضراب زنی و شکل کوبش و نواختن سازهای کوبه ای با دست چپ و راست و حتی نوع دمیدن در سازهای بادی است.

وی شرح داد: همچنین در بخشی از این کتاب، نام آواها و مقام ها و دستگاه ها و گوشه های موسیقی، نام و شیوه پایکوبی ها و رنگ های مربوط به آن، نام قطعات و آهنگ های موسیقی، نام جایگاه ها و محل های اجرای موسیقی و گردهمایی هنرمندان موسیقی عنوان شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "انتشار نخستین لغت نامه ترکی ، فارسی موسیقی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار نخستین لغت نامه ترکی ، فارسی موسیقی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید