از پاشیدن آب جوش تا لمس فیزیکی؛ بلاهایی که راننده ها سر دوچرخه سواران می آورند

به گزارش وبلاگ ریاضیات، رفتارهای خطرناکی که رانندگان با دوچرخه سواران در جاده ها دارند و از آن به عنوان شوخی تعبیر می نمایند منجر به آسیب های جسمی و روانی زیادی در ورزشکاران می گردد.

از پاشیدن آب جوش تا لمس فیزیکی؛ بلاهایی که راننده ها سر دوچرخه سواران می آورند

به گزارش وبلاگ ریاضیات، فرقی نمی نماید دوچرخه سوار، حرفه ای باشد یا فقط از روی علاقه و برای سلامتی سوار دوچرخه شده باشد در هر صورت از اذیت و آزار بعضی از راننده ها در امان نیست. این روز ها گلایه رکابزنان از راننده ها بسیار زیاد شده است زیرا نه تنها فاصله ایمنی با دوچرخه سوار را رعایت نمی نمایند بلکه برای بعضی ها، دوچرخه سواران همانند یک سرگرمی هستند که با اذیت و آزار آنها حالا به هر شکل ممکن و با هر وسیله ای که دم دست دارند، فقط می خواهند چند لحظه شاد شوند؛ بدون اینکه فکر نمایند این رفتار آنها چه بر سر سلامت جسمی و روانی دوچرخه سوار می آورد.

محسن رحمانی یکی از دوچرخه سواران حرفه ای و فعال ایران با انتشار فیلم و عکس های مختلف از آزار و اذیت رکابزنان کوشش زیادی داشته تا فرهنگ احترام به دوچرخه سواران در جاده ها ایجاد گردد.

هر هفته یا شاید هر روز دوچرخه سواران مورد آزار و اذیت قرار می گیرند

رحمانی در تبادل نظر با وبلاگ ریاضیات درباره اتفاقاتی که برای دوچرخه سواران افتاده و راهکار ایجاد فرهنگ احترام به حقوق رکابزنان در جاده ها، بیان نمود: ما هر هفته و شاید هر روز شاهد آزار و اذیت دوچرخه سواران هستیم اما من خیلی از فیلم ها را منتشر نمی کنم تا بیشتر از این، دیگر رکابزنان را ناراحت نکنم از طرفی کسانی که می خواهند وارد این رشته شوند با دیدن این فیلم ها ناامید و پشیمان نشوند.

او ادامه داد: شاید باورکردنی نباشد اما انواع و اقسام اتفاقاتی که فکرش را کنید برای دوچرخه سواران افتاده است.مثلا دوچرخه سواران را از پشت گرفته و به عقب کشیده اند، رویشان آب جوش و چایی ریخته اند، کتک زده اند و فحش داده اند و سیب یا سنگ را محکم به سمت دوچرخه سوار پرتاب نموده اند. خود من یک مرتبه در حین تمرین به طرفم سیب پرتاب کردند و به قدری این ضربه محکم بود که نفسم گرفت و برای مدتی کنار جاده نشسته بودم تا نفسم بالا بیاید. در تمام جاده های ایران این قبیل اتفاقات رخ می دهد. وقتی رکابزنان به من اطلاع می دهند که چه اتفاقی برایشان اتفاق افتاده ابتدا می پرسم برای کدام شهر است.

خوشگذران ها، تصور راننده ها از حضور دوچرخه سواران در جاده ها

رحمانی در خصوص اینکه چرا راننده ها به آزار و اذیت دوچرخه سواران می پردازند، گفت: فکر می کنم به نوعی دیگر در این مورد کارشناس شده ام (با خنده). اما واقعیت این است که راننده ها، ما دوچرخه سواران را در جاده می بینند اصلا به حساب نمی آورند. به این فکر نمی نمایند که این دوچرخه سوار که در جاده است شاید برای قهرمانی آسیا یا حتی المپیک تمرین می نماید و تصورشان بر این است که دوچرخه سوار از روی خوشگذرانی به جاده آمده است. فکر می کنم راننده ها باید این را بدانند هر رکابزنی که در جاده های اصلی حضور دارد برای مسابقه تمرین می نماید و اگر برای سلامتی بود خب به پارک می رفت.

او ادامه داد: راننده ها فکر می نمایند دارند با ما شوخی می نمایند اما این نکته را توجه ندارند که ما بر روی دو چرخه قرارداریم و تعادل ما خیلی کم است و خیلی راحت زمین می خوریم. حالا امثال ما که حرفه ای هستند کوشش می نمایند که در این شرایط زمین نخورند اما خانم یا نوجوانی که تازه دوچرخه سواری را آغاز نموده احتمال اینکه تصادف کند بسیار بالا است.

خدا نکند راننده بفهمد دوچرخه سوار خانم است

رکابزن ایران در پاسخ به این پرسش که بیشتر، دوچرخه سواران مرد مورد اذیت و آزار قرار می گیرند یا دوچرخه سواران زن، توضیح داد: برای همه هست اما خدا نکند که راننده ها بفهمند که دوچرخه سوار یک خانم است، بیشتر اذیت می نمایند. برای نمونه مدتی پیش در همین تهران، راننده یک خودرو 206، یکی از دوچرخه سواران خانم را اذیت کرد. راننده وقتی متوجه شده بود دوچرخه سوار خانم است نزدیک او شده بود و می خواست او را لمس فیزیکی کند و زمانی که پیروز به این کار نشد فرمان خودرو را به سمت او گرفته بود انگار که می خواهد با ماشین به دوچرخه سوار بزند. دوچرخه سوار خانم هم بسیار ترسیده بود و خدا به او رحم کرد که زمین نخورد. در نهایت کار به شکایت رسید و خود من به عنوان یکی از شاهدان ماجرا بودم.

شوخی هایی که به کتک کاری بین راننده و دوچرخه سوار منجر می گردد

او در پاسخ به این پرسش که اذیت و آزارهایی که راننده ها انجام می دهند گاهی اوقات به کتک کاری بین راننده و دوچرخه سوار هم منجر می گردد، توضیح داد:بله. ببینید تمرینات دوچرخه سواران خیلی سخت و طاقت فرسا است و در این شرایط ما هم تا حدی می توانیم خودمان را کنترل کنیم . تصور کنید چهار ساعت روی دوچرخه نشسته ای و تمرینات سختی را انجام داده ای و حالا با ضعف و خستگی در راه برگشت به خانه هستی بعد توسط یک را ننده هم مورد آزار و اذیت قرار بگیری. بنابراین بعضی اوقات کار به کتک کاری هم کشیده می گردد ولی باز هم سعی می کنیم خونسرد باشیم.

او اضافه کرد: خود من به شخصه در چنین شرایطی می ایستم و با راننده ها صحبت می کنم و می گویم ما دوچرخه سواران هم مانند شما افراد معمولی هستیم و دوچرخه سواری هم شغل ما است و اینکه ما هم مثل خواهر و برادر آنها هستیم.راننده ها می گویند فقط قصد شوخی کردن داشته اند و خیلی از مواقع پس از شنیدن صحبت های ما، بابت رفتارشان عذرخواهی می نمایند و حتی با ما دوست هم می شوند. به نظرم این مسئله با صحبت کردن و فرهنگ سازی حل می گردد اما در رسانه ملی به خوبی در این مورد صحبت نمی گردد.

ضررمالی که به رکابزنان وارد می گردد

رحمانی در خصوص آسیبی که به تجیهزات دوچرخه سواران در این آزار و اذیت ها وارد می گردد نیز گفت: دوچرخه های ما ظریف و سبک هستند و با کوچکترین زمین خوردن آسیب می بینند. الان هم قیمت تجهیزات خیلی بالا رفته و قیمت یک دنده دوچرخه 3 میلیون تومان است. خود راننده ها باورشان نمی گردد که قیمت یک طوقه دوچرخه 20 میلیون تومان است. در این آزار و اذیت ها اگر دوچرخه آسیب ببیند پیش آمده که کار به شکایت رسیده و حالا راننده اصلا نمی توانسته این هزینه را تامین کند و در نهایت دوچرخه سوار بی خیال شکایت خود شده است.

او در خاتمه گفت: ما در حال حاضر مشکل جدیدی هم داریم و راننده ها حین رانندگی به صورت مداوم سرشان در گوشی است که این مسئله منجر به حادثه های زیادی شده است. به نظرم تنها راه برای حل این معضل ها، فقط فرهنگ سازی است. ما دوچرخه سواران داریم کوشش می کنیم که در این زمینه یاری کنیم اما رسانه ها مخصوصا صدا و سیما خیلی موثر هستند چون مخاطبان بیشتری دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "از پاشیدن آب جوش تا لمس فیزیکی؛ بلاهایی که راننده ها سر دوچرخه سواران می آورند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از پاشیدن آب جوش تا لمس فیزیکی؛ بلاهایی که راننده ها سر دوچرخه سواران می آورند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید