هنر کاشی هفت رنگ شیراز ثبت ملی می گردد

به گزارش وبلاگ ریاضیات، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان فارس از تهیه پرونده هنر کاشی هفت رنگ شیراز به منظور طرح در شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشور اطلاع داد.

هنر کاشی هفت رنگ شیراز ثبت ملی می گردد

به گزارش وبلاگ ریاضیات به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، حیدر علی زاهدیان نژاد معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان امروز چهارشنبه 7 آذر 97 گفت: کاشی هفت رنگ، نوعی کاشی کاری متعلق به معماری دوران اسلامی است و از کنار هم چیدن کاشی های لعاب دار سفید به ابعاد 15*15 و 20*20 سانتی متر و رنگ آمیزی با رنگ های مختلف به دست می آید.

او ادامه داد: کیفیت و ترکیبات خاص لعاب در کاشی هفت رنگ شیراز از شاخصه های مهم این هنر است و از نمونه های شاخص این هنر در کاشیکاری مسجد وکیل، مسجد نصیرالمللک و خانه زینت الملوک به کار رفته است.

این مقام مسئول اظهار کرد: هفت رنگ متداول و رایج در ساخت این نوع کاشی شامل رنگها سیاه، سفید، لاجوردی، فیروزه ای، قرمز، زرد و حنایی است که عموما در اماکن تاریخی و متبرکه از این نوع کاشی ها زیاد استفاده شده است و نسبت به انواع کاشی های دیگر از فزونی خاصی برخوردار است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان فارس خاطر نشان کرد: پرونده هنرکاشی هفت رنگ شیراز به دلیل قدمت و روش فراوری اثر، برای طرح در شورای ثبت میراث فرهنگی ناملموس کشورتهیه شده است و امیدواریم با ثبت ملی این هنر، ضمن معرفی بیش از پیش آن، از هنرمندان و صنعگتران شاغل در این عرصه حمایت صورت گیرد.

منبع: میراث آریا

به "هنر کاشی هفت رنگ شیراز ثبت ملی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنر کاشی هفت رنگ شیراز ثبت ملی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید