دلیل اختلال کارگزاری ها چیست؟ ، انحصار بلای جان سهامداران!

به گزارش وبلاگ ریاضیات، این روزها اعتراض سهامداران و معامله گران بورسی نسبت به اختلال در سامانه معاملاتی کارگزاری ها بسیار شدید شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند این اختلال از این موضوع ناشی می شود که افراد تازه وارد عموما در چند کارگزاری خاص ثبت نام کرده اند و همین موضوع باعث شده تا سامانه معاملاتی آنلاین این کارگزاری ها به همان نسبت افزایش حجم مشتریان تقویت نشده و در واقع ضعیف بودن زیرساخت های معاملاتی آنها نتواند جوابگوی این تعداد از مشتریان خود باشد.

دلیل اختلال کارگزاری ها چیست؟ ، انحصار بلای جان سهامداران!

به همین دلیل مقایسه عملکرد کارگزاری ها در اردیبهشت ماه سال جاری در مقایسه با اردیبشهت سال گذشته نیز بر همین موضوع تاکید می کند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان بورس، در اردیبهشت ماه بیش از 30 میلیون معامله انجام شده که ارزش کل این معاملات بیش حدود 500 هزار میلیارد (498 هزار و 772 میلیارد) تومان بوده است. این در حالی است که در اردیبهشت سال گذشته تعداد کل معاملات 7 میلیون و 409 هزار معامله و ارزش کل معاملات اندکی بیش از 59 هزار میلیارد تومان بود. این بدان معناست که در یکسال گذشته ارزش کل معاملات ماهانه حدودا 8.5 برابر شده و تعداد معاملات نیز بیش از 4 برابر شده است.

مقایسه عملکرد کارگزاری ها در اردیبهشت ماه سال جاری و سال 98 نشان می دهد که اگر چه ارزش معاملات حدود 8.5 برابر شده اما سهم دو کارگزاری مفید و آگاه در کل معاملات رشد عجیبی داشته است.

در اردیبهشت سال جاری 19.6 درصد ارزش کل معاملات در کارگزاری مفید و 12.5 درصد در کارگزاری آگاه انجام شده است یعنی این دو کارگزاری روی هم رفته بیش از 32 درصد کل معاملات (حدود یک سوم) بورس را به خود اختصاص داده اند.

این در حالی است که سهم این دو کارگزاری از ارزش کل معاملات در اردیبهشت 98 تنها 18 درصد بوده است. در واقع سهم کارگزاری مفید و آگاه از کل معاملات طی یکسال اخیر به ترتیب 61 و 112 درصد افزایش پیدا کرده است. اما سوالی که به وجود می آید این است که آیا خدمات و سامانه معاملاتی این دو کارگزاری نیز در این مدت به همین میزان تقویت شده است؟

در اردیبهشت پارسال سهم دو کارگزاری مفید و آگاه از ارزش کل معاملات تنها 18 درصد بوده که در اردیبهشت سال جاری به 32 درصد افزایش یافته است.

در واقع مقایسه گزارش عملکرد کارگزاری ها نشان می دهد که در سال جاری دو کارگزاری مفید و آگاه در مجموع به اندازه 19 کارگزاری برتر بعدی و 86 کارگزاری انتهای این فهرست در معاملات سهم داشته اند. این در حالی است که در سال 98، سهم این دو کارگزاری برتر برابر با سهم 6 کارگزاری بعدی بوده است.

افزایش سهم دو کارگزاری مفید و آگاه در یکسال اخیر، شائبه وجود انحصار در ثبت نام در کارگزاری ها و توصیه دفاتر پیشخوان دولتی به متقاضیان برای ثبت نام در این کارگزاری ها را بیش از پیش مطرح می کند.

منبع: تجارت نیوز

به "دلیل اختلال کارگزاری ها چیست؟ ، انحصار بلای جان سهامداران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل اختلال کارگزاری ها چیست؟ ، انحصار بلای جان سهامداران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید