ثبت 701 زمین لرزه طی یک ماه گذشته در ایران

به گزارش وبلاگ ریاضیات، رییس مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از ثبت 701 زمین لرزه در آذر ماه 1400 به وسیله شبکه های لرزه نگاری وابسته به این موسسه تحقیقاتی اطلاع داد.

ثبت 701 زمین لرزه طی یک ماه گذشته در ایران

اسماعیل بایرام نژاد روز پنجشنبه در مصاحبه با ایرنا در پاسخ به این سوال که از ابتدا تا انتها آذر سال جاری چه تعداد زمین لرزه به وسیله مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک در نواحی مختلف ایران و منطقه ها همجوار ثبت و مشخص محل شده است، گفت: در ماه گذشته، تعداد 701 زمین لرزه در کشور و نواحی همجوار ثبت شد که از این تعداد، 614 زمین لرزه با بزرگی کمتر از 3 و 71 زمین لرزه با بزرگی بین 3 تا 4 بود.

وی اضافه نمود: 15 زمین لرزه هم در این مدت با بزرگی 4 تا 5 و یک زمین لرزه نیز با بزرگی بین 5 تا 6 ثبت شد.

وی ادامه داد: زمین لرزه به بزرگی 5.1 در روز 23 آذر 1400 در حوالی مسجد حضرت ابوالفضل استان سیستان و بلوچستان به عنوان بزرگ ترین زمین لرزه کشور در آذرماه گذشته به ثبت رسیده است.

رییس مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران شرح داد: در بین استان های کشور، خراسان رضوی با 94 زمین لرزه، هرمزگان با 78 زمین لرزه و خراسان جنوبی با 76 زمین لرزه بیشترین تعداد زمین لرزه در کشور را به خود اختصاص دادند.

بایرام نژاد اعلام نمود: در ماه گذشته در استان تهران 20 زمین لرزه ثبت شد که بزرگ ترین آن به بزرگی 3.3 در حوالی کیلان دماوند رخ داد.

به گزارش ایرنا، زلزله کشنده ترین سانحه طبیعی است که تقریبا همه ایرانیان لرزش آن را زیر پای خود حس نموده اند، اما به راستی این سانحه ناگهانی چیست که انسان را در زمان ها و مکان های مختلف غافلگیر نموده و خسارات جانی و مالی فراوانی را برای آن بر جای گذاشته است.

زلزله حادثه ای طبیعی است که بر اثر لرزش زمین به وجود می آید و به طور معمول در گسل های پوسته سخت زمین و در زیر خاک سطحی رخ می دهد.

زلزله های ایران بیشتر در ژرفای بین 2 تا 25 کیلومتر با شکستگی های برشی به صورت کششی یا فشاری، یا افقی (امتداد لغز) ثبت می شوند. از انتشار لرزشی که در اثر این شکست پدید می آید، زلزله به وجود می آید.

قدیمی ترین زمین لرزه در ایران که در اسناد به آن ها اشاره شده، مربوط به سده ششم پیش از میلاد در شوش است. نخستین زمین لرزه در ایران که در تاریخ ثبت شده است، زمین لرزه سده چهارم پیش از میلاد است که منطقه ری را ویران کرد. در این زمین لرزه شهر های متعدد و 2 هزار روستا ویران شد. این زمین لرزه بزرگ پس از عبور اسکندر از ری (راگا) در 330 سال پیش از میلاد روی داده باشد و به احتمال زیاد؛ همچون زمین لرزه بعدی که در این منطقه اتفاق افتاده است، به عنوان نمونه زمین لرزه های 743 و 855 میلادی همراه با چندین رویداد لرزه ای بوده است.

ایران در حالی 6 درصد تلفات بلایای طبیعی دنیا را به خود اختصاص داده است که فقط یک درصد جعیت دنیا را دارد و بر اساس مطالعات دنیای، خطر خسارات و زیان های مالی ناشی از حوادث و بلایا در ایران سالانه به طور میانه پنج میلیارد دلار است و با توجه به امکان وقوع 53 مخاطره جزو 10 کشور حادثه خیز دنیا و چهارمین در آسیا است.

53 مخاطره یا حادثه طبق سند راهبرد ملی مدیریت بحران ایران شناسایی شده اند که 14 مخاطره اولویت دار از آنها، آتش سوزی (جنگل ها و مراتع - صنعتی و ساختمانی)، آفات نباتی و بیماری های دام، طیور و آبزیان، آلودگی هوا، ازدحام جمعیت، بیابان زایی، بیماری های فراگیر انسانی، حرکات دامنه ای، حوادث حمل ونقل جاده ای، خشکسالی، زلزله، سیل، فرونشست زمین، گردوغبار و طوفان گردوخاک و موج سرما هدف گذاری شده اند که بسته به احتیاج و با مخاطرات نوظهور احتمالی، قابلیت به روزرسانی دارد.

منبع: فرارو

به "ثبت 701 زمین لرزه طی یک ماه گذشته در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت 701 زمین لرزه طی یک ماه گذشته در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید