جزئیات زلزله های دوقلویی که استان کرمانشاه را لرزاند، ثبت بیشترین زمین لرزه های مهم در فارس

به گزارش وبلاگ ریاضیات، در هفته گذشته قصرشیرین استان کرمانشاه با دو زمین لرزه بیشتر از 4 لرزید، ضمن آنکه استان سیستان و بلوچستان و خوزستان نیز با زمین لرزه های مهم لرزیدند و استان فارس نیز بیشترین زلزله های بیشتر از 3 را تجربه کرد.

جزئیات زلزله های دوقلویی که استان کرمانشاه را لرزاند، ثبت بیشترین زمین لرزه های مهم در فارس

به گزارش وبلاگ ریاضیات، در هفته گذشته قصرشیرین استان کرمانشاه با زمین لرزه ای به بزرگای 4.4 لرزید و 3 دقیقه بعد از آن زلزله دیگری به بزرگای 4.9 به ثبت رسید.

دکتر علی بیت اللهی، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت وگو با وبلاگ ریاضیات، با اشاره به زمین لرزه های اخیر استان کرمانشاه گفت: در 15 خرداد 1398 دو زمین لرزه پیاپی در 9 کیلومتری جنوب شرق شهر قصرشیرین رخ داد که زلزله اول بنا به گزارش مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بزرگی 4.4 در عمق 10 کیلومتری رخ داد. این زمین لرزه در غرب شهر سرپل ذهاب و حدود 19 کیلومتری از مرکز شهر جانمایی شده است.

وی زمین لرزه بعدی را با بزرگی 4.9 و 3 دقیقه بعد از زلزله اول دانست و یادآور شد: فاصله رومرکز این زمین لرزه با زلزله قبلی 1.5 کیلومتر بوده است.

محل و موقعیت زلزله های 15 خرداد قصرشیرین

بیت اللهی در مورد گسل مسبب این زمین لرزه ها توضیح داد: رومرکزهای این دو زمین لرزه بر اساس داده های مرکز لرزه نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، در امتداد قطعه ای از سامانه گسلی پیشانی کوهستان بوده است که به عنوان گسل مسبب این زلزله های دوقلو می تواند قلمداد گردد.

به گفته وی محدوده قرار گیری رومرکز زلزله در شرق رودخانه الوند و مابین دو شهر سرپل ذهاب در شرق و قصرشیرین در غرب بوده است. در مجاورت رومرکز این زوج لرزه ، آبادی های قراوه 1 و 2، سیدسعید، سیدسهراب، بره بو انجیریان، نی پهن عبدالله، کلانتر، جگرلو، سیدایاز و آقابرار قرار گرفته اند.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطر نشان کرد: به دلیل نوسازی های اجرا شده در ساختمان های واقع در این منطقه، هم بعد از جنگ تحمیلی و هم بعد از زلزله ازگله، تصور می رود تخریب و خسارت محسوسی در این محدوده اثر زمین لرزه به وجود نیاید.

علاوه بر آن گتوند استان خوزستان زلزله 4 و گلمورتی استان سیستان و بلوچستان زلزله ای به بزرگای 4.3 را تجربه کردند.

جزئیات زمین لرزه های هفته گذشته به این توضیح است:

شنبه 11 خرداد

اردکان استان فارس با زمین لرزه ای به بزرگای 3.4 در عمق 6 کیلومتری لرزید. کانون این زمین لرزه در 11 کیلومتری اردکان، 30 کیلومتری کامفیروز و 34 کیلومتری مصیری این استان بوده است.

گتوند استان خوزستان با زلزله ای به بزرگای 4 لرزید. عمق این زمین لرزه در 25 کیلومتری و کانون آن در 10 کیلومتری گتوند، 19 کیلومتری شوشتر و 22 کیلومتری لالی بوده است.

سومار استان کرمانشاه نیز زمین لرزه ای به بزرگای 3.6 در عمق 11 کیلومتری را تجربه کرد. کانون آن در 18 کیلومتری سومار و 44 کیلومتری گیلانغرب استان کرمانشاه و 41 کیلومتری زرنه استان ایلام گزارش شد. زلزله های 2.9 و 2.8 از دیگر رخدادهای لرزه ای این منطقه بوده است.

در مسجد سلیمان استان خوزستان زلزله های 2.9 و 2.6 رخ داد.

یکشنبه 12 خرداد

در سومار استان کرمانشاه زلزله 2.6، اهر استان آذربایجان شرقی زلزله 2.6، فاریاب استان کرمان زلزله 2.9، نایبند استان خراسان جنوبی زلزله 2.8، تازه آباد استان کرمانشاه زلزله 2.7، بیرم استان فارس زلزله 2.7 رخ داد.

مصیری استان فارس زلزله ای به بزگاری 3.2 را تجربه کرد که عمق آن در 10 کیلومتری و کانون این زمین لرزه در 15 کیلومتری مصیری، 24 کیلومتری نورآباد و 31 کیلومتری اردکان این استان گزارش شد.

گلمورتی استان سیستان و بلوچستان با زمین لرزه ای به بزرگای 4.3 در عمق 10 کیلومتری لرزید. کانون این زمین لرزه در 18 کیلومتری گلمورتی و81 کیلومتری مسجد حضرت ابوالفضل استان سیستان و بلوچستان و 78 کیلومتری زهکلوت استان کرمان بوده است.

در دهرم استان فارس زلزله ای به بزرگای 3.3 در عمق 10 کیلومتری رخ داد و کانون این زمین لرزه در 16 کیلومتری دهرم و 57 کیلومتری فیروز آباد استان فارس و 45 کیلومتری ریز استان بوشهر بوده است.

سلماس استان آذربایجان غربی زمین لرزه ای به بزرگای 3.2 را تجربه کرد که کانون آن در 10 کیلومتری و کانون رومرکز این زمین لرزه در 17 کیلومتری سلماس، 17 کیلومتری تازه شهر و 22 کیلومتری قوشچی این استان گزارش شد.

زمین لرزه 3.1 در عمق 10 کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه ای این روز بوده که در بردخون استان بوشهر اتفاق افتاده است. کانون این زمین لرزه در 13 کیلومتری برد خون، 18 کیلومتری کاکی و 27 کیلومتری آبدان این استان گزارش شد.

دوشنبه 13 خرداد

در علامرودشت استان فارس بعد از یک زلزله 2.9 زلزله ای به بزرگای 3.2 در عمق 19 کیلومتری رخ داد. کانون این زمین لرزه در 14 کیلومتری علامرودشت، 19 کیلومتری محمله و 20 کیلومتری وراوی این استان بوده است.

در قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله 2.6 به ثبت رسید.

سه شنبه 14 خرداد

هجدک استان کرمان با زمین لرزه ای به بزرگای 3.1 لرزید. عمق این زلزله در 16 کیلومتری و کانون آن در 17 کیلومتری هجدک، 29 کیلومتری چترود و 36 کیلومتری کاظم آباد بوده است. زلزله 2.6 از دیگر رخدادهای لرزه ای این منطقه بوده است.

در امیریه استان سمنان زلزله 2.9 و باشت استان کهگیلویه و بویراحمد زلزله 2.5 رخ داد.

در اینچه برون استان گلستان زلزله ای به بزرگای 3.7 به ثبت رسید. کانون این زمین لرزه در 12 کیلومتری و کانون آن در 37 کیلومتری اینچه برون، 39 کیلومتری انبار الوم و 40 کیلومتری گمیش تپه این استان بوده است.

چهارشنبه 15 خرداد

در هجدک استان کرمان زلزله 3.1 گزارش رخ داد. عمق این زلزله در 8 کیلومتری و کانون آن در 37 کیلومتری هجدک، 47 کیلومتری شهداد و 47 کیلومتری چترود این استان گزارش شد. زلزله 3 در عمق 10 کیلومتری و 2.9 از دیگر رخدادهای این منطقه بوده است.

در شوئیشه استان کردستان زلزله 2.9، ریوش استان خراسان رضوی زلزله 2.5 رخ داد.

در قصرشیرین استان کرمانشاه بعد از یک زلزله 2.9، زلزله دیگری به بزرگای 4.4 در عمق 10 کیلومتری لرزید. کانون این زمین لرزه در 8 کیلومتری قصر شیرین و 19 کیلومتری سرپل ذهاب این استان گزارش شد. زلزله 4.9 از دیگر رخدادهای لرزه ای این منطقه بوده است.

کوشکنار استان هرمزگان با زمین لرزه ای به بزرگای 3.1 در عمق 10 کیلومتری لرزید. کانون این زمینن لرزه در 30 کیلومتری کوشکنار و 45 کیلومتری پارسیان استان هرمزگان و 39 کیلومتری عسلویه، بوشهر بوده است.

در دهلران استان ایلام زلزله 3.2 در عمق 10 کیلومتری رخ داد. این زمین لرزه در 18 کیلومتری دهلران، 28 کیلومتری آبدانان و 34 کیلومتری پهله این استان رخ داد.

پنج شنبه 16 خرداد

کمه استان اصفهان زلزله 2.6، قلعه خواجه استان خوزستان زلزله 2.6، گیوی استان اردبیل زلزله 2.8، خوی استان آذربایجان غربی زلزله 2.6، خشت استان فارس زلزله 2.6، محمله استان فارس با زمین لرزه 3.3 در عمق 14 کیلومتری لرزید. کانون این زمین لرزه در 5 کیلومتری محمله، 17 کیلومتری علامرودشت و 30 کیلومتری مهر این استان بوده است. زلزله 2.8 از دیگر رخدادهای این منطقه بوده است.

تازه آباد استان کرمانشاه زلزله 3 در عمق 7 کیلومتری را تجربه کرد. این زمین لرزه در 22 کیلومتری تازه آباد، 28 کیلومتری گهواره و 29 کیلومتری کوزران این استان گزارش شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "جزئیات زلزله های دوقلویی که استان کرمانشاه را لرزاند، ثبت بیشترین زمین لرزه های مهم در فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات زلزله های دوقلویی که استان کرمانشاه را لرزاند، ثبت بیشترین زمین لرزه های مهم در فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید