حقایقی از کابین های هواپیما که شما نمی دانید!

به گزارش وبلاگ ریاضیات، حقایقی از کابین هواپیما

ما به عنوان یک مسافر معمولی به راحتی هر چه تمامتر سوار بر هواپیما می شویم و به توصیه های مهمانداران گوش می دهعیم اما آیا واقعا تمام ماجرا همین است؟ اتاقک کابینی که با آلیاژهای مخصوصی ساخته شده و جایگاه های متفاوت با سطح پرواز دارد؟ پذیرایی مهمانداراف کابین خلبان،… و خیلی از موارد دیگری که می دانیم تنها تشکیل دهنده هواپیمایی است که ما بر آن سوار هستیم؟ خیر! هر هواپیما رازهای مگویی با مسافرانش دارد که ما در این مطلب آن ها را برای شما فاش خواهیم ساخت. درادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا حقایقی از کابین هواپیما را به اتفاق یکدیگر کشف کنیم.

حقایقی از کابین های هواپیما که شما نمی دانید!

برای سوال اول، آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که هواپیمای نقطه ای پنهان و مخفی در خود داشته باشد؟ حقایقی از کابین هواپیما این را می گوید که بله دارد. اما تنها در هواپیماهای پیشرفته و بزرگی مانند: بوئینگ دریم لاینر ان اتفاق می افتد که یک اتاق کوچک پنهان در آن وجود دارد. این اتاق به عنوان اتاق استراحت خدمه پرواز شناخته می شود و دارای چندین جایگاه و تخت است که پرسنل پرواز می توانند در آن استراحت نمایند و بخوابند. سوال دوم، چرا جایگاه های هواپیماها معمولا آبی هستند؟

حقایقی از کابین هواپیما می گوید که بزرگ ترین شرکت های هواپیمایی دنیا، از رنگ بندی های گسترده آبی در تمامی قسمت های طراحی کابین هواپیما استفاده می نمایند. این موضوع اتفاقی نیست و دلایل روانشناسی پشت آن قرار گرفته است. کتاب راهنمای مبتدیان در روانشناسی رنگ ها می گوید که؛ رنگ آبی منعکس نماینده اعتماد، آرامش، کارایی، کیفیت و آسودگی است. گفته می شود که رنگ آبی، احساس آرامش بیشتری ایجاد می کند.

بعضی از خطوط هوایی از سایه های تیره تر و رنگ های روشن نیز استفاده می نمایند. به طور کلی هدف این است که فضایی ایجاد نمایند که مسافران احساس راحتی نمایند، به طوری که احساس نمایند در خانه های خودش هستند. به همین علت است که سعی می نمایند محیط را طبیعی تر و ملایم تر طراحی نمایند. رنگ آبی انتخاب شده است زیرا این رنگ، نماد اعتماد و امنیت است.

به همین علت می توانید این رنگ را در بیشتر شرکت های هواپیمایی قدیمی دنیا مانند شرکت هواپیمایی بریتانیا ببینید. سوال بعدی ما این است، حقیقت پشت نور کابین ها و تنظیم آن ها چیست؟

روشنایی کابین مسقیما به ایجاد یک فضای بدون استرس در پرواز یاری می کند. به ویژه در هواپیماهای جدیدتر که نورLED را جایگزین نورهای زیاد و خشنی که در مدل های قبلی استفاده می شده است، کرده اند. حقایقی از کابین هواپیما وجود دارد که پشت رنگ روشن مورد استفاده در پرواز قطعا علتی علمی وجود دارد.

با نگاهی به ترکیب رنگ های مورد استفاده در پرواز می توان کیفیت پارچه های مورد استفاده را مشاهده کرد. در هنگام انتخاب پارچه های داخلی کابین پارچه ها و طیف های مختلفی را آزمایش می نمایند و وسایل داخلی را تحت نورهای مختلف مورد آزمایش قرار می دهند، تا به ترکیب ایده آل برسند. این نکته را به یاد داشته باشید که نورها را در زمان های مختلف مانند هنگام پرواز، هنگام خوردن غذا و هنگام خوابیدن آزمایش می نمایند.

حقایقی از کابین هواپیما می گوید که نورپردازی و رنگ در محیط بسیار مهم است. قدرت روانشناسی رنگ و کنترل روشنایی می تواند بر خلق و خوی مردم تأثیر بگذارد. سوال چهارم ما این است که، دیوارهای ضد صدای هواپیما چیست و چه مکانیزمی دارد؟

در سال های اخیر مطالعات زیادی در زمینه تأثیر سر و صدای هواپیما بر سلامتی انسان اجرا شده است. طبق تحقیقات گسترده ای که در سال 2010 انجام شد، نشان داده شده است که احتمال حمله قلبی افراد در اثر افزایش صدای هواپیما بیشتر می شود.

حقایقی از کابین هواپیما می گوید که اخیرا تکنولوژی های جدیدی برای کاهش صدای ناشی از موتور هواپیما پیاده سازی شده است. برای مثال بدنه هواپیما را با یک لایه نازک عایق می نمایند تا در هنگام پرواز صدای موتورهای هواپیما را کاهش دهد.

البته قرار است که از پرده های صوتی برای خنثی کردن صداهای اطراف استفاده نمایند. به این فکر کرده اید که اهمیت پارچه های هواپیما چیست؟ به عنوان یک قاعده کلی در پروازهای طولانی مدت از جایگاه های چرم استفاده نمی نمایند. حقایقی از کابین هواپیما می گوید که این نوع جایگاه ها به علت عرق کردن مسافران در طول سفر و زمان ناخوشایند هستند.

پارچه های ترکیبی معمولا نتیجه بهتری دارند و احساس راحتی بیشتری به مسافران می دهد. برای شرکت های هواپیمایی، معمولا پارچه های با کیفیت بالا و تیره رنگ، به علت تعمیر و نگهداری راحت تر، استفاده می شود. فکر کنید که برای پاک کردن بیشتر رنگ ها زحمت زیادی ضروری است و بنابراین از رنگ های تیره بیشتر از رنگ های روشن استفاده می شود.

رنگ های روشن در طراحی های داخلی پروازهای فرست کلاس و کلاس های تجاری بنا به خدماتی که ارائه می شود، بیشتر استفاده می شود. در پروازهای اکونومی کلاس، رنگ تیره جایگاه ها بیشتر به چشم می خورد. فضاهای خالی هواپیماها چیست و چرا به نظر شما مورد استفاده قرار نمی گیرد؟

هواپیماهایی با این عظمت دارای فضاهای زیادی است که مورد استفاده قرار نمی گیرند. از این فضاها به علت ارتفاع کم و نبود پنجره نمی توان برای جایگاه مسافران بی شک استفاده کرد. اما استفاده های دیگر چطور؟ قبلا از این فضاها برای سرویس بهداشتی را در این مکان ها قرار می دهند، اما در حال حاضر به دلایل مالی، دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد.

در حال حاضر می توان از این فضاهای کوچک که مورد استفاده قرار نمی گیرند، مکانی مناسب برای خدمه هواپیما ایجاد کرد، اما هزینه بر ورزمان گیر است. در آخر جایگاه ها و آزمون 16g در هواپیما چیست؟ تمام جایگاه های مسافران با یک آدمک شبیه سازی شده است باید تست 16g را بگذرانند. در این تست مقاومت جایگاه ها در برابر سرعت زیاد و صدمه در محیطی شیب دار آزموده می شوند و سقوط احتمالی هواپیما شبیه سازی می شود.

تمام جایگاه ها ضروری است در برابر نیروی پویای 16g مقاومت نمایند. تمامی این سوالاتی که مطرح کردیم، ممکن است سوالاتی باشند که درباره حقایقی از کابین هواپیما در سفرهای هوایی برای هر کدام از ما پیش آمده باشد.

منبع: الی گشت

به "حقایقی از کابین های هواپیما که شما نمی دانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی از کابین های هواپیما که شما نمی دانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید