تفاهم نامه توسعه همکاری های آموزشی به امضا رسید

به گزارش وبلاگ ریاضیات، تهران (پانا) - نشست امضای تفاهم نامه توسعه همکاری های آموزشی بین خانه خلاق و نوآوری آینده سازان و شتاب دهنده و خانه خلاق و نوآوری راه ابریشم برگزار گردید.

تفاهم نامه توسعه همکاری های آموزشی به امضا رسید

در این نشست سید مهدی سادات حیات شاهی، مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به این نکته که بخشی با عنوان آموزش الکترونیک وجود دارد که بیشتر فعالیت آن در حوزۀ معاونت علمی و بخش آموزش است، گفت: در بحث خلاق، آموزش الکترونیک و رویکرد آموزش فن آورانه و فن آوری در آموزش وجود دارد، اما می توانیم این بحث را توسعه دهیم، باید این رویکرد تعریف گردد و حتی می توان در این موضوع یک بازه تعریف ارائه داد.

وی با اذعان به این امر که بحث نوآوری در آموزش را می توان در قالب فراخوان برای مجموعه های مختلف برگزار کرد تا نشست هم اندیشی میان آن ها برگزار گردد، اضافه نمود: الزام اتحادیه انجمن های دانش آموزی در تفاهم نامه این است که می بایست مجموعۀ خانه های خلاق در سطح کشور فعال گردد بعلاوه با در نظر گرفتن تهران به عنوان نقطۀ مرکزی، در استان های محروم نیز ادامه یابد و به آن توجه بیشتری گردد.

در حوزه دانش آموزی، رویکرد باید مهارت آموزی باشد

وی خانه های خلاق و شتاب دهنده ها را از جملۀ نهادهای شتاب دهنده در حوزۀ دستاوردهای پژوهشی و نوآورانه برشمرد و اضافه نمود: در حوزۀ دانش آموزی، رویکرد باید مهارت آموزی باشد و این بحثی است که استعدادهای دانش آموزان را برای ورود به بازار کار آماده می نماید. امروز نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی، فرد آمادۀ ورود به بازار کار را به جامعه تحویل نمی دهد و انتظار می رود که این رویکرد، در خانه های خلاق دنبال گردد و این قسمت را که در آموزش و پرورش مغفول مانده است، احیا نمایند، اما نباید فراموش کرد که در این احیا، نوآوری ها و فن آوری های تازه نیز باید مورد توجه قرار بگیرند.

سادات حیات شاهی عدم تدوین مناسب فلسفۀ ایجاد پژوهش سرا برای دانش آموزان و عدم وجود مربیان و معلمان مناسب در پژوهش سراها را از مهم ترین ایرادات موجود در این ساختار دانسته و با اشاره به این موضوع که معلمان و مربیان برای رخدادهای پژوهشی در پژوهشسراهای دانش آموزی آماده نبوده اند، خاطر نشان کرد: این موضوع به آن علت است که از این بستر به خوبی استفاده نشده است. در حال حاضر در متن تفاهم نامه آمده است که می بایست پژوهش سراها احیا و از ظرفیت آنها استفاده گردد.

وی تأکید کرد: این موضوع، بسیار مهم است و می توان با همکاری آموزش و پرورش برای آن سرفصل های موضوعی تهیه کرد و از آموزش و پرورش و دوستان خانه های خلاق نیز انتظار می رود تا این موضوع را پیگیری نمایند.

دولت به تحقق برنامه های خانه های خلاق یاری کند

یاسر قرایی مدیرعامل موسسه و خانه خلاق و نوآوری راه ابریشم پرداخت دولت و رسانه به موضوعاتی هم چون پارک فن آوری را زمینه ساز ایجاد نگاه مثبت مردم به پارک های فن آوری به عنوان یک مکان برای دیده شدن و درآمدزایی برشمرده و با اذعان به این امر که در حوزه های دانش آموزی یا در ابعاد بزرگتر آموزش، به نوآوری و فن آوری ورود ننموده ایم، ادامه داد: ما به عنوان یک مؤسسه در بخش خصوصی، شاید آن قدر که باید توان این موضوع را نداشته باشیم، اما از دولت می خواهیم به ما یاری کند، چرا که ما برای هر یک از این برنامه ها الگو داریم.

قرایی با اشاره به این موضوع که پارک آذربایجان غربی، خانۀ خلاق این استان را راه اندازی نموده است، یادآور شد: دو سال پیش آئین افتتاحیۀ این مرکز برگزار گردید اما امروز خالی و بلااستفاده مانده و متأسفانه پارک اجازه نمی دهد که کارگزار متخصص در این حوزه ورود کند به عبارت دیگر این فضا روی دست این نهاد مانده و این، یکی از بسترهایی است که ما می توانیم از آن استفاده کنیم.

وی کرمانشاه را از استان هایی برشمرده که درخواست های بسیار زیادی برای تأسیس خانۀ خلاق مطرح نموده اند و با اشاره به این موضوع که افراد بسیار زیادی در مازندران، حاضر هستند تا برای احداث خانه های خلاق، زمین اهدا نمایند، تأکید کرد: در این بخش ها نیز، ما حاضریم پیشنهاداتی ارائه کنیم.

با اشاره به این که آمادگی لازم از سوی رسانه ها برای پوشش اخبار وجود دارد، این در حالی است که خوراک مناسبی برای پوشش رسانه ای از این موضوعات وجود ندارد، ادامه داد: زمانی که خوراک رسانه آماده باشد، رسانه ها نیز آماده هستند تا این رویدادها را پوشش دهند و می توان گفت که محتوا از شما و عرضه از ما.

سادات حیات شاهی با اشاره به این نکته که امروز می توان از ظرفیت های ارتباطی با بدنۀ آموزش و پرورش بیشتر استفاده کرد، گفت: امروز متأسفانه این اتفاق صورت نگرفته و تصور من بر این است که اگر بتوانیم در این راستا محتوا ارائه کنیم، اتفاقات مثبتی می افتد.

قرایی در پاسخ 2 عنوان از 10 عنوان ذکر شده در تفاهم نامه را از عناوین محتوایی برشمرده و با اشاره به این نکته که این محتوا در حوزۀ مکتوب و تصویری ارائه خواهد شد، اظهار امیدواری کرد: انشاالله بتوانیم از تمامی ظرفیت های موجود

می توانیم مکانی مدرن و بین المللی برای دانش آموزان احداث کنیم

در ادامه این برنامه عقیل قرایی رئیس هیئت مدیره راه ابریشم با ابراز خرسندی از تشکیل این نشست، گفت:

در آستانه نوروز این پیشنهاد ارائه شد که 20 هزار متری زمینی که کلنگ زنی شده است، در مجموعه به کار گرفته گردد، اضافه نمود: این اتفاق می تواند در یک یا دو ماه آینده رقم بخورد و مکانی مدرن و بین المللی برای دانش آموزان، بچه ها، نوجوانان و تمام گروه های سنی تأسیس گردد که همۀ این موارد پیش بینی شده و نظیر این اتفاق 3 سال پیش در کانادا صورت پذیرفته است.

وی با اشاره به این نکته که نام معلم یک نام مقدس است که در مقابل آن دانش آموزان قرار دارند، گفت: دیروز ادوات آموزشی برای ما تخته و گچ بود و امروز با پیشرفت تکنولوژی این ادوات نیز پیشرفت نموده اند و هیچ کس نمی تواند ابزاری سریع تر از ابزار آموزشی امروز به علم آموزان و دانش آموزان ارائه کند.

در پاسخ به عقیل قرایی، سادات حیات شاهی، استفاده از نوآوری و فن آوری در انتقال مفاهیم را یکی از مهم ترین و کلیدی ترین احتیاجهای امروز آموزش و پرورش برشمرده و گفت: امروز اگر خانه های خلاق ایجاد شوند می توانند به عنوان یک محرک در جهت تحریک مجموعه های دست اندر کار از آن ها استفاده کرد تا اتفاقی مثبت رخ دهد.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در حوزه مهارت متحول شده است

در ادامه این برنامه مهدی کامیار مدیرعامل موسسه علمی، فرهنگی آینده سازان به بیان موضوعاتی پیرامون تشکیل قرارگاه علمی در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان پرداخت و گفت: از زمان تشکیل این قرارگاه 3 سال می گذرد. هدف از تشکیل این قرارگاه این است که بتوانیم ظرفیت های استان ها را در رابطه با ارتباط آموزش و پرورش و اتحادیه فعال کنیم. بحمدلله این فرایند قرین موفقیت بوده است و می توان به همایش های پیش رو در استان های سیستان و بلوچستان، مازندران و تهران اشاره نمود.

وی در ادامه، با اشاره به این نکته که امروز کوشش بر این است که توجه به سمت منطقه ها محروم بیش از سایر نقاط کشور باشد، اضافه نمود: درست است که اتحادیه شهر تهران امروز به عنوان فعال ترین اتحادیه ها به شمار می آید، اما امروز نباید تمرکز روی تهران باشد.

کامیار با بیان این که امروز وجهۀ همت این نهاد بر استان های کمتر برخوردار واقع شده است، ادامه داد: رفتار مؤسسۀ آینده سازان باید به گونه ای باشد تا اتحادیه را به تحرک وا دارد. سختی های زیادی را متحمل شدیم تا این رویکرد در اتحادیه ایجاد گردد و آقای تاریخی، دبیرکل اتحادیه نیز بسیار همت نموده و متناسب با این خواسته، شرایط را فراهم آورده است در نتیجه حوزۀ کاری ما نسبت به یک سال پیش در حوزۀ مهارت دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است.

موسسه آینده سازان در حال تبدیل شدن به قطب مهارت آموزی است

مدیرعامل موسسه علمی، فرهنگی آینده سازان با اشاره به این که امروز مؤسسه در حال حرکت و تبدیل شدن به قطب مهارت آموزی نوجوانان است، توضیح داد: این مهارت ها گسترۀ وسیعی دارد و نیز مهارت های لازم برای آمادگی برای ورود به بازار کار را شامل می گردد، کسانی که در خاتمه این راه می خواهند به بازار کار وارد شوند، باید بدانند که حتماً نباید در کنکور شرکت نمایند و خیر در آن است که تمام تمرکز دانش آموز متمرکز بر حوزۀ کنکور نباشد.

وی یادآور شد: فرآیندی که طی می کنیم این گونه می طلبد که ما فقط روی کنکور متمرکز نباشیم و مهارت هایی چون ادب، نویسندگی، مصاحبه، فن بیان و دیگر مسائلی همانند تفکر و دستگاه فکری یا آموزش پذیری، باید در دانش آموزان ترویج پیدا کند.

کامیار به همین دلیل، با تأکید بر این نکته که امروز این ساختار در اتحادیه وجود دارد و می تواند شکل پیدا کند، اضافه نمود: امید آن داریم تا با یاری هم بتوانیم محتوا فراوری کنیم و این محتوا را در قرارگاه عدالت آموزشی در منطقه ها محروم به کار بگیریم و در این راستا، جذب منابع نیز صورت گیرد.

وی با بیان این که 60 نقطۀ محروم در کشور شناسایی شده است که می بایست به آن ها توجه ویژه گردد، ادامه داد: منابع مورد احتیاج این طرح ها می تواند از نهادهای عمومی و دولتی تأمین گردد و ما در اینجا به رفتاری بپردازیم که همان آموزش مهارت و ارائه منابع دست اول علمی، فرهنگی و آموزشی است.

با تکیه بر اتحادیه انجمن های اسلامی می توان آموزش و پرورش را متحول کرد

در خاتمه این نشست محمدعلی صمیمی مسئول اتحادیه شهر تهران و عضو هیئت مدیره موسسه علمی، فرهنگی آینده سازان با بیان اینکه امروز یکی از راهکارهای جدی برای زمین زدن تفکر سنتی در تعلیم و تربیت این است که به جای اصلاح از سمت بالا، از پایین دست به اصلاح بزنیم، گفت: ما امروز، در اتحادیه 12 هزار مسئول انجمن داریم که هر کدام از این دانش آموزان با 10 تا 15 دانش آموز ارتباط تشکیلاتی و رفاقتی دارند.

وی با اشاره به این که فرد زمانی که در خانۀ خلاق حضور پیدا می نماید، ره آورد آن را می بیند و در نهایت، راستا او شکل می گیرد و در او خلاقیت ایجاد می گردد، اضافه نمود: اگر بتوانیم بچه های تشکل را که همیشه ارتباط ما با آن ها برقرار است و دانش آموزانی سطح بالایی نیز هستند را جذب و در فضای خلاقیت و مهارت آموزی روشن کنیم، شبکۀ دانش آموزی موجود در کشور می تواند ظرف 2 تا 5 سال به رسالت اصلی خویش دست یابد.

صمیمی با بیان این که معلم و مربی می تواند به این نکته برسد که دانش آموزان خلاق و مستعد را از یکدیگر تشخیص دهد، ادامه داد: معلم می بیند، که مثلاً یک دانش آموز با دریافت دیپلم سر کار می رود و دانش آموزی دیگر در پی این است که دکترایش را دریافت کند و در نهایت بیکار در خانه بنشیند و این موضوع، می تواند ضرورت توجه ویژه به ظرفیت اتحادیه را دو چندان سازد.

وی با اذعان به این امر که امروز دانش آموزان اتحادیه می توانند به عنوان گروه نمونه کشور انتخاب شوند، اضافه نمود: انجمن اسلامی می تواند این دانش آموزان را در حوزۀ خلاقیت تقویت کند و این دانش آموزان به ارائۀ اثر بپردازند و هدف و مفاهیم را به دیگر دانش آموزان منتقل نمایند.

صمیمی با تأکید بر این مفهوم که اتحادیۀ انجمن های اسلامی، در کنار بدنۀ آموزش و پرورش، خاصیت شبکه را در خویش دارد، گفت: ما می بایست روی این شبکه، نرم افزار را سوار کنیم و همین امر، به یک نقطۀ اثر تبدیل گردد و باید این موضوع را در نظر گرفت که نخستین کسانی که می توانند از این قضیه روشن شوند، معلمان مدارس با تماشا بچه ها هستند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "تفاهم نامه توسعه همکاری های آموزشی به امضا رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاهم نامه توسعه همکاری های آموزشی به امضا رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید