ابلاغ آیین نامه شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات در وزارت نیرو

به گزارش وبلاگ ریاضیات، آیین نامه شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات صنعت آب و برق از سوی وزیر نیرو ابلاغ شد.

ابلاغ آیین نامه شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات در وزارت نیرو

به گزارش گروه اقتصادی وبلاگ ریاضیات ازپایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، رضا اردکانیان امروز آئین نامه شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات صنعت آب و برق را برای اجرا به شرکت های زیرمجموعه ابلاغ کرد.

هدف از ابلاغ این آئین نامه، افزایش مسئولیت پذیری، پاسخگویی و قانون گرایی، ارتقای سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به حاکمیت، تقویت نظارت پذیری و ارتقای سلامت نظام اداری، همچنین تسهیل در انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و آگاهی بخشی به ذی نفعان است.

در این آئین نامه بر شفافیت در ارائه اطلاعات به همه ذی نفعان و ذی مدخلان در ابعاد مختلف از جمله سیاست ها، راهبردها، وظایف و اختیارات، فرایند ها و رویه های کاری، طرح ها و پروژه ها، قوانین و مقررات، عملکرد اقتصادی و اقتصادی (بودجه، درآمدها، هزینه ها) تأکید شده است.

طبق این آئین نامه، همه واحد های مشمول آئین نامه موظف اند با راه اندازی وب سایت شفافیت، اطلاعات عمومی و غیرطبقه بندی شده خود را به نحو مقتضی در وب سایت مذکور منتشر نمایند. این اطلاعات شامل قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت های دستگاه (قانون، نظام نامه، آئین نامه، بخشنامه، دستورالعمل و...)، ساختار سازمانی، مأموریت ها، فهرست کلیه مدیران سازمان، طرح های تملک دارایی سرمایه ای و آخرین شرایط پیشرفت آن ها، فرصت های سرمایه گذاری، اطلاعات خدمات قابل ارائه دستگاه و فرایند های ارائه خدمت به همراه تمامی احتیاجمندی های مربوطه است.

همچنین در این آئین نامه تشکیل کارگروه شفافیت پیش بینی شده که اهم وظایف آن، اتخاذ راه چاره های اجرایی جهت ترویج شفافیت، نظارت بر اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، احصای مصادیق اطلاعات عمومی در صنعت آب و برق و ارزیابی پایگاه های اطلاع رسانی و وب سایت شفافیت واحد های مشمول است.

رویکرد های اصلی وزارت نیرو در زمینه شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات شامل به روزرسانی پایگاه های الکترونیکی و پایگاه های آمار و اطلاعات در صنعت آب و برق، راه اندازی و به روزرسانی وب سایت شفافیت در کلیه سازمان ها، شرکت های مادرتخصصی و زیرمجموعه، ارائه اطلاعات مورد احتیاج به متقاضیان به وسیله سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات است.

قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مهمترین قانون مرتبط با شفافیت است که حق دسترسی عموم مردم به اطلاعات موسسات عمومی را شناسایی نموده است. سال1393 نقطه شروع اجرای این قانون مترقی پس از وقفه ای 6 ساله در کشور است که با ابلاغ رییس جمهور برای همه دستگاه های عمومی لازم الاجرا شد.

سه آیین نامه اجرایی قانون در سال های 94- 93 توسط هیات وزیران مصوب شد تا راستا فراز و نشیب آن سریع تر طی گردد. کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که براساس قانون در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استقرار دارد سال 96 سامانه برخط iranfoia.ir را برای تسریع و تسهیل پاسخگویی موسسات به درخواست های اطلاعات مردم راه اندازی کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ابلاغ آیین نامه شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات در وزارت نیرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابلاغ آیین نامه شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات در وزارت نیرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید