اگر کمک نمیکنید، پول هم نگیرید!

به گزارش وبلاگ ریاضیات، نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در اتاق اصناف ایران با بیان اینکه فقط هفت درصد از حدود 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات تخصیص داده شده به صنوف آسیب دیده از کرونا استفاده شده است، از دولت خواست که سال آینده اصناف را از پرداخت مالیات، بیمه و عوارض شهرداری معاف کند.

اگر کمک نمیکنید، پول هم نگیرید!

ابراهیم درستی در گفت وگو با وبلاگ ریاضیات با اشاره به آسیب های وارده به صنوف از اسفندماه سال گذشته اظهار کرد: در این مدت 57 گروه کالایی و یک میلیون و 500 هزار واحد صنفی که 15 میلیون اشتغال ایجاد کرده بودند دچار خسارت شدند، اما بسته های حمایتی دولت برای صنوف صرفه اقتصادی نداشت و با بروکراسی اداری بالا برای آن ها غیرجذاب بود.

وی با بیان اینکه از 40 هزار میلیارد تومانی که برای جبران خسارت اصناف تخصیص داده شده بود، 20 هزار میلیارد تومان به بخش گردشگری داده شد، اظهار کرد: اصناف هم فقط از هفت درصد این 20 هزار میلیارد تومان استفاده کردند. این در حالی است که تعداد زیادی از اصناف از اسفندماه سال گذشته در آستانه ورشکستگی هستند.

درستی در ادامه با اشاره به مسائل دولت در شرایط کنونی از جمله تحریم ها، فروش نفت و شیوع ویروس کرونا، گفت: در چنین شرایطی دولت می تواند حداقل در زمینه بخشش های اقتصادیاتی، اقساطی که باید برای وام های کرونایی پرداخت شود و همچنین پرداخت همه حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی به اصناف نوید دهد.

وی افزود: اصناف می گویند اگر چیزی به ما ندهید، لااقل چیزی هم نگیرید. حداقل حق بیمه کارفرما باید بخشیده شود تا کارگران اخراج و بیکار نشوند. همچنین لازم است کمیسیون های اقتصادیات و بیمه اجتماعی به تعویق افتد، چرا که هر اجتماعی که سلامت مردم را به خطر بیندازد باید فعلا منتفی شود.

این مقام صنفی با بیان اینکه حداقل 95 درصد صنوف پروتکل های بهداشتی و محدودیت های کرونایی اخیر را رعایت کردند، اظهار کرد: این در حالی است که در محدودیت های اخیر با وجود تعطیلی اصناف بانک ها فعالیت می کردند و بانک مرکزی به طور مستقیم ابلاغیه ای در رابطه با چک های برگشتی نداشت و اعلام شفاهی استانداری فایده ای نداشت.

به گفته درستی، مسائل اصناف با تعویق یک یا دو ماهه پرداخت اقتصادیات یا بیمه حل نمی شود؛ چرا که با وجود تعطیلی ها و رکود در چندماه معجزه ای برای آنها رخ نمی دهد.

نایب رئیس اتاق اصناف تهران در پایان با اشاره به فعالیت حدود 3 تا 3.5 میلیون واحد صنفی در سراسر کشور، از آنها خواست که پروتکل های بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند و از دولت هم خواست که سال آینده اصناف را از پرداخت اقتصادیات، بیمه و عوارض شهرداری معاف کند.

به گزارش وبلاگ ریاضیات، شیوع ویروس کرونا و کم شدن رفت وآمدها برای پیشگیری به ویژه در ماه پایانی سال که عمدتا روزهای پررونقی برای کسب وکارهای خرد و کارگران فصلی است، باعث شده فعالان تجاری، اصناف مختلف و کارگران دچار آسیب های جدی شوند. اما این افراد آسیب دیده عمدتا نسبت به مبلغ و شرایط تعیین شده برای دریافت تسهیلات حمایتی کرونا گلایه دارند. از طرف دیگر با اوج گیری شمار مبتلایان و فوتی های کرونا، از 20 آبان ماه فعالیت تمام مشاغل غیرضروری در 25 مرکز استان از جمله تهران تا ساعت 18 مجاز و مشاغل گروه 3 و 4 نیز به طور کلی تعطیل شدند. اما با توجه به ادامه اوج گیری آمار مبتلایان و فوتی ها از روز شنبه، اول آذر هم به مدت دو هفته همه مشاغل به جز مشاغل سطح یک تعطیل شدند و قوانین منع رفت و آمد نیز اجرا شد.

تا به امروز 14 گروه شغلی مشمول دریافت تسهیلات حمایتی به مشاغل آسیب دیده از کرونا شناخته شدند که مهلت ثبت نام آن در سامانه کارا تا پایان مهرماه بود. البته این تسهیلات به واحدها و کارگاه هایی اختصاص می یابد که نیروهای کار در آن ها شاغل و بیمه باشند در واقع مبنای پرداخت، شاغل بودن نیروی کار و تعدیل نشدن فرد و داشتن بیمه پردازی تا قبل از شیوع کرونا است و میزان پرداخت تسهیلات نیز به این شکل است که برای واحدهای کسب و کاری که فعال بوده و تعطیل نشده اند، مبلغ 12 میلیون تومان وام به ازای هر شاغل دارای پرونده بیمه تامین اجتماعی (70 درصد هزینه دستمزد و 30 درصد امور عملیاتی) و برای واحدهایی که به اجبار تعطیل شده اند، مبلغ 16 میلیون تومان وام به ازای هر شاغل دارای پرونده تامین اجتماعی (50 درصد هزینه دستمزد و 50 درصد سایر امور عملیاتی) پرداخت می شود.

طبق اعلام اتاق اصناف ایران حدود 2 میلیون و 300 هزار نفر در بخش های غیرمشمول و حدود 2 میلیون و 800 هزار نفر در بخش های مشمول دریافت تسهیلات شاغل هستند و خسارت ماهانه تعطیلات ناشی از کرونا برای واحدهای صنفی بیش از 26 هزار میلیارد تومان بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اگر کمک نمیکنید، پول هم نگیرید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر کمک نمیکنید، پول هم نگیرید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید