یک ایده چه مسیری را می پیماید تا نیازی از صنعت را برطرف کند؟ خبرنگاران

به گزارش وبلاگ ریاضیات، تکمیل زنجیره ارزش به عنوان یکی از اولویت ها برای پیوند خوردن اید ه های فناورانه به صنایع، یک راهبرد مهم زیست بوم نوآوری به شمار می رود.

یک ایده چه مسیری را می پیماید تا نیازی از صنعت را برطرف کند؟ خبرنگاران

به گزارش گروه فناوری وبلاگ ریاضیات، از یک ایده نوآورانه تا یک محصول پیشرفته و رقابت پذیر که بتواند ارزش افزوده خلق کند، فاصله ای طولانی و پرپیچ و خم است که به کمک حلقه های گوناگون و به هم پیوسته، تکامل می یابد. حلقه هایی که در کنار یکدیگر، زنجیره ارزش را شکل می دهند.

از این زنجیره، در بحث های نوآورانه و دانشی بسیار شنیده ایم، اما شاید کم تر درباره اش بدانیم. زنجیره ارزش یک مدل یا الگوی تجاری است که طیف کاملی از فعالیت های مورد احتیاج برای ایجاد یک محصول یا خدمت فناورانه را دربرمی گیرد. برای شرکت هایی که کالا فراوری می نمایند، یک زنجیره ارزش شامل مراحلی است که از ایده ساخت یک محصول از زمان تصور در ذهن فرد ایده پرداز، تا رسیدن آن به دست مشتری و تمامی فرآیند های میان این دو را دربر می گیرد.

یک شرکت، با ارزیابی روش های دقیق در هر مرحله از کسب و کار خود، تحلیل زنجیره ارزش را انجام می دهد. هدف از تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش، افزایش بهره وری فراوری است تا شرکت، بتواند حداکثر ارزش را با کمترین هزینه ممکن به دست بیاورد.

نقش شرکت های دانش بنیان در زنجیره ارزش

به دلیل رقابت روزافزون برای حضور در بازار های منطقه ای و جهانی، فراوری محصولات برتر و حفظ مشتریان، شرکت ها باید به طور مداوم در زنجیره ارزش خود به تحولاتی دست بزنند تا مزیت رقابتی خود را حفظ نمایند. مزیت رقابتی از فعالیت های پیوسته بسکمک که یک شرکت در طراحی، فراوری، بازاریابی، ارائه و پشتیبانی از محصول خود انجام می دهد، ناشی می گردد.

شرکت های دانش بنیان و خلاق، با نوآوری ذاتی خود می توانند به تحول و تکامل زنجیره ارزش صنایع و شرکت ها کمک نمایند و همچنین آن ها را در تشخیص حوزه های ناکارآمد کسب و کارشان کمک دهند.

صنایع به کمک شرکت های دانش بنیان و خلاق می توانند روش ها و راهبرد هایی را به کار ببرند که روش ضمن فراوری محصول یا ارائه خدمتی رقابتی و کیفی، حداکثر کارایی و سودآوری را برایشان به ارمغان بیاورد.

یکی از بخش های ضروری هر شرکت که وظیفه ارتقا در زنجیره ارزش و فراوری محصولات و یا ارائه خدمات رقابتی را بر عهده دارد، بخش تحقیق و توسعه است؛ توسعه فناوری در مرحله تحقیق و توسعه یک شرکت اتفاق می افتد و بخش هایی مانند طراحی، توسعه روش های فراوری و فرآیند های اتوماسیون به دست دانش آموختگان این بخش ارتقا می یابند.

امروزه نقش شرکت های دانش بنیان و خلاق در توسعه فناوری و نوآوری صنایع و شرکت ها بسیار جدی تر از گذشته است و با نواوری ذاتی که دارند، می توانند زمینه تحول در تمامی بخش های یک صنعت را به همراه بیاورند.

به همین دلیل نیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با ایجاد زیست بومی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و خلاق، با برنامه های سیاستی و اجرایی، زمینه را برای تکمیل زنجیره ارزش شرکت ها و صنایع به کمک شرکت های دانش بنیان و خلاق فراهم نموده است. حمایت های معافیتی و تسهیلاتی و همچنین برگزاری رویداد های ارائه احتیاج های فناورانه صنایع گام هایی به همین دلیل به شمار می فرایند که زمینه را برای پیوند میان ایده های نوآورانه کسب و کار های دانش بنیان و زنجیره ارزش صنایع، برقرار می نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "یک ایده چه مسیری را می پیماید تا نیازی از صنعت را برطرف کند؟ خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک ایده چه مسیری را می پیماید تا نیازی از صنعت را برطرف کند؟ خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید