نگاهی بر تاریخچه صنعت هواپیمایی

به گزارش وبلاگ ریاضیات، تاریخچه صنعت هواپیمایی

با اختراع هواپیما و استفاده فراگیر از آن در همان سال های اولیه معرفیش به مردم دنیا، صنعت های مختلف جانبی پدید آمدند. از صنعت هواپیمایی گرفته تا صنعت فرودگاهی و کنوانسیون های بی شمار. امروز می خواهیم تا به اتفاق شما به آنالیز تاریخچه صنعت هواپیمایی در دنیا بپردازیم و ببینیم که این صنعت از کجا آغاز شده، به کجا رسیده و به کجاها خواهد رسید. با خبرنگاران همراه باشید.

نگاهی بر تاریخچه صنعت هواپیمایی

از نقطه اول تاریخچه صنعت هواپیمایی که بخواهیم بگوییم از این جا شروع می گردد که در تاریخ 17 دسامبر سال 1903 میلادی بود که در استان اوهایو، 2 برادر که به برادران رایت نیز معروف بودند توانستند وسیله ای را اختراع کنند که انقلابی در صنعت حمل و نقل جهان به وجود آورد. وسیله ای که آن ها اختراع نموده بودند تنها بر روی زمین کاربرد نداشت بلکه اصل کارآیی آن در آسمان ها بود. برادران رایت پس از این که اختراع خود را کمی سر و سامان بخشیدند، در روز 14 دسامبر 1903 را برای اولین پرواز آزمایشی هواپیمای ابداعی خود را انجام دادند که البته پیروز هم نشدند.

این دو برادر بعد از اولین شکست خود هرگز دست از این کار برنداشته و تا سه روز بعد از اولین پرواز آزمایشی خود به انجام آزمایشات پروازی خود پرداختند و در نهایت تا 17 دسامبر توانستند که اولین هواپیما یک موتوره خود را برای 4 بار در آسمان به پرواز در آورند و مسبب یک انقلاب بزرگ در صنعت پروازی جهان شوند.

آن ها اختراعشان ار در طول دو سال از زمانی که اولین پروازشان را انجام دهند، با اضافه کردن یک سکان افقی به جلوی هواپیما که آن ها آن را بالابر می نامیدند، توانستند تا تعادل طولی در جلو و یا عقب هواپیما را حفظ کنند. سال بعد آن ها یک سکان عمودی برای تعبیه در پشت هواپیما اختراع کردند تا بتوانند با یاری آن هواپیما را به سمات های مختلف متمایل کنند و آن را در ارتفاع لازم به پرواز در آورند.

برادران رایت برای انجام پروازهای آزمایشی خود، ناحیه Outer Banks در استان کارولینای شمالی ، کمی آن طرف تر از خط راه آهن و حمل و نقل زمینی و بعلاوه کمی دورتر از کشتی ها در ساحل را که نقطه باد خیز بسیار مناسبی بود، انتخاب کنند و از هواپیمای دوباله آن ها از روی یک ریل پرتاب چوبی به مسافت حدود 60 فوت بیش از 18 متر و در جهت مخالف بادی به سرعت بیش از 20 مایل در ساعت که می گردد بیش از 32 کیلومتر در ساعت، به هوا برود.

نزدیک های ظهر در همان روز بود که یکی از کسانی که برای تماشای این پرواز رفته بود و جانی مور نام داشت، پس از تماشا پیروزیت برادران رایت، در حالی که بسیار خشنود بود، شروع به دویدن در کنار ساحل کرد و فریاد زد: آن ها بالاخره پیروز شدند، آن ها بالاخره پیروز شدند، چقدر خوب شد که آن ها بالاخره پرواز کردند. این داستان خلاصه ای که از اختراع این دو برادر تا به این جا گفتیم تنها قسمت کوچکی از شروع بزرگترین صنعت حمل و نقل جهان و تاریخچه صنعت هواپیمایی است. در سال 1919 و تنها چند وقت پیش از شروع جنگ جهانی دوم بود که کنندگان 33 کشور جهان در پاریس دور هم جمع شدند تا برای تدوین قوانین و مقررات ناوبری هوایی، کنوانسیونی را به امضا برسانند که به کنوانسیون پاریس مشهور شد.

با تصویب و امضای این کنوانسیون، نخستین نهاد بین المللی صنعت هوانوردی با نام کمیسیون بین المللی ناوبری هوایی که به مخففش ایکان مشهور است، تشکیل شد و تاریخچه صنعت هواپیمایی را شکل می دهد. البته کمی بعدتر در سال 1928 میلادی، با حضور کنندگان 11 کشور جهان، کنوانسیون دیگری به نام کنوانسیون هاوانا به امضا رسید و تعداد نهاد های بین المللی هواپیمایی به دو نهاد افزایش یافت.

در طول جنگ جهانی دوم کلیه فعالیت های مالی، کشاورزی، صنعتی، و تجاری، تحت الشعاع جنگ قرار گرفتند. صنعت هواپیمایی از این امر مستثنی نبود؛ اما با وجود مسائل متعدد و به رغم ناملایمات فراوان، فعالیت این صنعت پر سود هرگز متوقف نشد و هواپیمایی به حیات خود ادامه داد. پس از سرانجام جنگ صنعت هواپیمایی مجددا موجب رونق مالی و تجارت شد.

در روزهای پس از جنگ، تقاضا برای جا به جایی بار افزایش یافته بود و این امر در روزهای سرانجامی جنگ، قابل پیش بینی بود؛ چرا که هواپیماها در واقع پرنده قدرتمندی بودند که می توانستند حجم زیادی از بار و مسافر را در مدت زمان بسیار کوتاهی جا به جا کنند. دذر این جای تاریخچه صنعت هواپیمایی کاملا عیان و معین بود که صنعت هواپیمایی در اقتصاد جهان پس از جنگ، نقشی حساس و کلیدی خواهد داشت. در آن روزها به نظر می رسید که بسیاری از کشورها مایلند خدمات هواپیمایی کشوری را به صورت تجاری ارائه دهند.

تعدادی از کشورهای صنعتی بحث هایی جدی را برای امضای توافق نامه های سیاسی و دیپلماتیک شروع نموده بودند تا راه تجاری سازی این صنعت را در کشور خود هموار سازند. از جمله مهم ترین این کنفرانس ها، کنفرانس کبک است که در کشور کانادا برگزار گردید. تدوین قوانین هواپیمایی کشوری و نظارت بر اجرای آن از جمله اهداف اصلی و مهم این کنواسیون بود.

یکی از احتیاجهایی که در آن موقع بسیار احساس می شد، احتیاج به یکپارچه سازی قوانین و مقررات هوانوردی روز به روز پررنگ تر می شد. به همین علت، در 11 سپتامبر سال 1944، از کنندگان 55 کشور جهان دعوت شد تا برای توسعه مطلوب صنعت هواپیمایی کشوری و ایمن تر شدن پروازها و بعلاوه توسعه همکاری های بین المللی و یکپارچه سازی استانداردهای هوانوردی مجددا تشکیل جلسه بدهند.

در این گرد همایی که در اول نوامبر برگزار گردید، در طی آن موافقت نامه تشکیل سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ایکائو به امضای کنندگان کشورهای حاضر در اجلاس رسید و به این صورت بود که مهم ترین نهاد بین المللی صنعت هوانوردی بنیان گذاشته شد.

از آن موقع، ایکائو با تدوین استانداردها و مقررات لازم، به اعضای خود یاری نموده است که بتوانند همگی پیرو یک قانون واحد در زمینه هواپیمایی و فرودگاهی باشند. کنوانسیون ایکائو روز 7 دسامبر که مطابق با 17 آذر است را روز هواپیمایی نامگذاری نموده و در این روز منظره صنعت هواپیمایی را نیز معین و تبیین می نماید.

منبع: الی گشت

به "نگاهی بر تاریخچه صنعت هواپیمایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی بر تاریخچه صنعت هواپیمایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید