حفظ حریم خصوصی اولویت فیس بوک

به گزارش وبلاگ ریاضیات، سال جاری نیز به روال هرساله کنفرانسF8 فیس بوک برگزار گردید و علاوه بر رونمایی از امکانات و ویژگی های جدید فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی زیرمجموعه آن، بر موضوع حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران تأکید ویژه ای شد به صورتی که بخش عمده صحبت های مارک زاکربرگ بنیانگذار فیس بوک بر این مدار چرخید. این کنفرانس همواره چشم انداز و خط مشی فیس بوک را در سال جدید ترسیم می نماید و مدیرعامل این شبکه اجتماعی مهم ترین سخنرانی سال خود را انجام می دهد.

حفظ حریم خصوصی اولویت فیس بوک

انتها یک سال بد برای فیس بوک

هر چند فیس بوک 2.38 کاربر فعال ماهانه دارد و این رقم نشانه رشد سالانه 8 درصدی تعداد کاربران این شبکه اجتماعی است ولی بنیانگذار آن روزهای خوشی را نمی گذراند چرا که هر روز خبرهای تازه ای از نشت اطلاعات و داده های کاربران به گوش می رسد و به اعتبار این شبکه اجتماعی خدشه وارد شده است. بسیاری معتقدند با وجود تعداد بالای کاربران فیس بوک، اگر رسوایی هایی همچون کمبریج آنالیتیکا(نشت اطلاعات کاربران)، دخالت در انتخابات امریکا، انتشار اخبار جعلی و سخنان تنفرآمیز و.. نبود بی شک تعداد کاربران این شبکه اجتماعی بسیار بیشتر می شد. موضوع رسوایی های فیس بوک تا حدی حساسیت زا شده بود که حتی بسیاری از سلبریتی ها و افراد تأثیرگذار(اینفلوئنسر) فیس بوک تصمیم گرفتند در قالب هشتگ#Delete Facebook یک پویش خاص راه بیندازند و به مارک زاکربرگ مدیرعامل این شبکه اجتماعی پرطرفدار نشان دهند که حیاتش را از کاربران دارد. به دنبال این پویش بسیاری از کاربران از فیس بوک خداحافظی نموده و اکانت های خود را بستند هرچند بعد از حضور زاکربرگ در سنا بسیاری از آنها دوباره با این شبکه اجتماعی آشتی کردند.

به هرحال مجموعه این موارد سبب شد تا 2018 برای شرکت فیس بوک، سال خوبی نباشد و همین موضوع زاکربرگ بنیانگذار این شبکه اجتماعی را بر آن داشت تا در کنفرانس امسال بر امنیت کاربران و حفظ حریم خصوصی آنها تأکیدی ویژه داشته باشد.

مارک زاکربرگ در کنفرانسF8 که در سن خوزه کالیفرنیا نزدیک به این شرکت برگزار گردید، گفت: برنامه هایی بزرگ برای این پلتفرم شبکه اجتماعی در سال 2019 دارد. وی اضافه نمود: آینده ازآن حریم خصوصی است و ما می خواهیم در آینده فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی که در مالکیت ما واقع شده است تغییراتی جدی ایجاد کنیم تا برای مردم آینده ای بهتر را به وسیله تکنولوژی به ارمغان بیاوریم. بی شک ما از استراتژی های خود و هنر تکنولوژی برای مقابله با مسائل موجود استفاده می کنیم تا چنین آینده ای ایجاد گردد، با محتوای نامناسب، اخبار جعلی و... مقابله گردد. وی ادامه داد از هوش مصنوعی و الگوریتم های ویژه برای شناسایی محتوای نامناسب بهره می گیریم.

زاکربرگ اضافه نمود: ما معتقدیم که کوشش برای حفظ حریم خصوصی باید در اولویت باشد و در گام دوم به افزایش جذابیت های این شبکه های اجتماعی توجه داشته باشیم. وی ادامه داد: من می دانم که در حال حاضر بیشترین اعتبار را در زمینه رعایت و حفظ حریم خصوصی کاربران نداریم ولی ازاین به بعد شرایط تغییر خواهد نمود.

وی همچنین گفت که در 6حوزه مختلف امنیت، تعاملات خصوصی، رمزنگاری، کاهش میزان دسترسی ها، قابلیت همکاری و ذخیره دیتای امن کوشش خواهد نمود. زاکربرگ یادآور شد: رمزنگاری های End-to-end (سرتاسری)یک ضرورت ویژه برای حفاظت ازداده های کاربران فیس بوک محسوب می گردد و به این ترتیب کاربران دیگر نگران هک شدن اطلاعاتی که با دیگران رد و بدل می نمایند نخواهند بود. البته این قابلیت هم اکنون در واتس اپ وجود دارد و این امنیت بسیار مورد استقبال کاربران قرار گرفته و حالا 1.5میلیارد نفر کاربر واتس اپ هستند.

در کنفرانس امسال زاکربرگ علاوه بر حفظ حریم خصوصی به شاخص هایی همچون گروه ها توجه ویژه ای کرد و گفت: ترتیبی اتخاذ نموده ایم که کاربران فیس بوک فضاهای خصوصی بیشتری در اختیار داشته باشند و بدون نگرانی از ترول ها و سایر حمله های سایبری، در قالب گروه هایی با دوستان شان وقت بگذرانند و اطلاعات شان را به اشتراک بگذارند.

وی در این کنفرانس یادآور شد: به طور متوسط بیش از 2میلیارد نفر از مردم دنیا روزانه حتماً از یکی از شبکه های اجتماعی و پیغام رسان های ما استفاده می نمایند. البته جوان ترها از فیس بوک فاصله گرفته و بیشتر به پیغام رسان های موبایلی علاقه مندند.

تازه های یک کنفرانس

در کنار سخنرانی مارک زاکربرگ، در این کنفرانس از محصولات و ویژگی های جدید فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی تحت مالکیت این شبکه اجتماعی نیز رونمایی و عنوان شد که در قالب طرحی که از آن با نام FB5 یاد نموده، میخواهد که اپ موبایل این شبکه اجتماعی را بازطراحی کند. به دلیل اینکه فیس بوک برای پنجمین بار اپ موبایلش را بازطراحی می نماید، عدد 5 در نام این طرح گنجانده شده است. همچنین قرار است پیغام رسان فیس بوک با نام Messenger روی سیستم عاملIOS کم حجم تر گردد و کمتر از 30مگابایت حجم خواهد داشت که حدود 20درصد سایز امروزی آن است. همچنین در این کنفرانس عنوان شد که فیس بوک اپلیکیشن های دسکتاپی را نیز برای مک و کامپیوترهای خانگی تا انتها امسال میلادی ارائه خواهد نمود. قابلیت دیگری که مدت ها از آن صحبت می شد نیز در این کنفرانس عنوان شد که یک گام به واقعیت نزدیک تر شده است.

زاکربرگ تقریباً از ایجاد تغییر در تمامی سرویس های تحت مدیریت خود داد که به دنبال آن نرم افزار فیس بوک مسنجر، اینستاگرام، واتس آپ و غیره دچار تغییرات جالبی شده اند. به این ترتیب کاربران می توانند به وسیله فیس بوک، واتس اپ یا اینستاگرام با یکدیگر در ارتباط باشند و برای یکدیگر پیغام بفرستند حتی اگر کاربر بعضی از این پیغام رسان ها نباشند و هیچ اکانتی نداشته باشند. فیس بوک همچنین به دنباله روی از گوگل داپلکس از ویژگی جدید رزرو توسط بات ها رونمایی کرد که باید گفت با یاری این ویژگی 300 هزار کسب و کاری که روی فیس بوک فعالند قادر خواهند بود با مشتریان خود به وسیله بات ها ارتباط داشته باشند.

اینستاگرام هم حرف های جدیدی برای این کنفرانس داشت به عنوان مثال در راستای حفظ حریم خصوصی و مقابله با محتوای نامناسب، در این پیغام رسان موبایلی نوجوانان را به طور ویژه مد نظر قرار داده است. زاکربرگ شرح داد که اینستاگرام قرار است مجهز به فیلترهایی گردد که می توانند مانع انتشار پیغام های توهین آمیز شوند و به این ترتیب والدین بدون هیچ نگرانی می توانند اجازه دهند فرزندان شان از امکانات و قابلیت های اینستاگرام بهره بیشتری ببرند. اینستاگرام همچنین قابلیتی را به نام Create Mode معرفی کرد که برای ایجاد پست ها و استوری هایی کاربرد دارد که ویدئو یا عکس نیستند. معمولاً کاربران اینستاگرام علاقه دارند که محتواهایی در متن و با پس زمینه های رنگی به اشتراک بگذارند که به این ترتیب کارشان ساده تر می گردد.

بنیانگذار فیس بوک همچنین گفت که اوکیولس عرضه دو هدست واقعیت مجازی Oculus Rift و Oculus Quest را در اواخر ماه مه با قیمت 399 دلار برای هریک شروع خواهد نمود. البته باید گفت که پیش سفارش این محصولات از هم اکنون شروع شده است.

هوش مصنوعی هم یکی دیگر از فناوری هایی بود که در این کنفرانس زاکربرگ بر آن تأکید ویژه داشت و درنهایت نیز از ابزار جدیدی به نام Ax رونمایی کرد که به توسعه دهندگان تجربی در عرصه هوش مصنوعی برای ساخت مدل هایشان یاری می نماید.

منبع: ایران آنلاین

به "حفظ حریم خصوصی اولویت فیس بوک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حفظ حریم خصوصی اولویت فیس بوک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید