جلوگیری از جوانه زدن پیاز با این راه های آسان و کاربردی!

به گزارش وبلاگ ریاضیات، در آشپزی ایرانی، کمتر غذای اصیلی ایرانی را می توان یافت که پیاز یکی از اجزای اصلی آن نباشد. به همین دلیل معمولا ما ایرانی ها به مقدار زیاد پیاز می خریم و همواره به دنبال روش های جلوگیری از جوانه زدن پیاز هستیم.

جلوگیری از جوانه زدن پیاز با این راه های آسان و کاربردی!

خوشبختانه پیاز از سبزیجات ریشه داری است که به مدت طولانی قابل نگه داری است؛ اما شرط عمر طولانی پیاز نحوه صحیح مراقبت از آن است. در این مطلب می خواهیم بهترین روش های کاربردی و نکات مهم در جلوگیری از جوانه زدن پیاز را برای شما عزیزان شرح دهیم.

در این مطلب می خوانید:

نکات مهم در جلوگیری از جوانه زدن پیاز

نشانه های آغاز جوانه زدن پیاز

مراحل جلوگیری از جوانه زدن پیازها

محیط مناسب نگهداری پیاز

نحوه نگهداری از پیاز در حالت های مختلف

نکات مهم در جلوگیری از جوانه زدن پیاز

مهم ترین نکته در نگهداری پیاز این است که پیازها به سرعت رطوبت محیط و مواد مرطوب اطرافشان را جذب می نمایند. همچنین زمانی که یک پیاز در میان همه پیازها آغاز به جوانه زنی می نماید سریعاً آن را به پیازهای دیگر انتقال می دهد و اگر به دادشان نرسید همه پیازها را مبتلا می نماید؛ زیرا این جوانه ناشی از رشد نوعی قارچ است که به دلیل آسیب به پیازها هنگام برداشت، مانند ضربه های مختلف ایجاد می گردد و در صورت رشد و توسعه آن ها را خراب می نماید.

پس یادتان باشد حتی جوانه زدن تنها یک پیاز می تواند کل پیازها را به سرعت از بین ببرد. از آنجایی که قارچ ها عاشق رطوبت هستند، به محض دریافت رطوبت محیط، رشد می نمایند و ما حضور آن ها را به صورت جوانه زنی پیاز می بینیم.

نشانه های آغاز جوانه زدن پیاز

اگر شما بتوانید سریع تر نشانه های جوانه زدن یک پیاز را تشخیص دهید، می توانید به راحتی با جدا کردن آن یک دانه پیاز، کل پیازها را از جوانه زنی نجات دهید. اولین نشانه های جوانه زنی نرم شدن لایه های پیاز است که در پیازهای سفید یا زرد رنگشان نیز تیره تر می گردد. به مرور زمان که قارچ ها رشد می نمایند، بوی بسیار بدی را نیز در فضای آشپزخانه ایجاد می نمایند که به شدت تند هست. در این حالت مطمئن باشید که یکی یا چندتا از پیازهایتان آغاز به جوانه زنی نموده اند. به محض دیدن این پیازها باید آن ها را جدا نموده و پیازهای دیگر را شست وشو داده و کاملاً خشک کنید.

مراحل جلوگیری از جوانه زدن پیازها

  • ابتدا باید پارچه ای تمیز و خشک در یک محیط گرم و خشک پهن کنید و پیازها را به صورت فاصله دار روی آن پهن کنید تا اگر رطوبتی در میان پیازها وجود دارد از بین برود. اگر امکانش برایتان فراهم باشد، می توانید پیازها را تا 3 هفته در این شرایط نگه دارید. در غیر این صورت زمانی که از خشک شدن همه آن ها مطمئن شدید، آن ها را به سبد یا کیسه مناسب انتقال دهید.
  • بهترین ظرف برای پیازهای خشک شده کیسه توری یا سبد سیمی است. ظرف های دیگر مانند انواع ظروف پلاستیکی و یا درب دار مانع از گردش هوا شده و رطوبت را در خود نگه می دارند. به همین دلیل پیازها در این ظروف به سرعت جوانه می زنند و یا دچار گندیدگی می شوند.

نکته مهم: اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که همواره طبق عادت پیازهایتان را در کنار سیب زمینی نگه داری می کنید لطفاً از این به بعد این کار را نکنید. زمانی که شما پیاز را کنار سیب زمینی می گذارید به دلیل جذب سریع رطوبت از طرف پیاز، همه رطوبت سیب زمینی به پیاز منتقل می گردد. به همین دلیل هم پیاز جوانه می زند و هم سیب زمینی ها سبز خواهند شد. بنابراین هر دو محصول را از دست می دهید.

  • پس از اینکه از خشک بودن و مکان مناسب برای پیازها مطمئن شدید، باید دمای محیط نگه داری را نیز مدنظر داشته باشید. بهترین دما برای نگه داری پیاز 32 تا 40 درجه فارنهایت یا 0 تا 4 درجه سانتی گراد است. دمای بالاتر باعث خرابی و یا جوانه زدن پیاز خواهد شد. محیط خیلی سرد نیز باعث یخ زدگی و از بین رفتن کیفیت و بافت پیاز می گردد.
  • به هیچ وجه پیاز را در کنار میوه های دیگر نگه داری نکنید، زیرا هم می تواند رطوبت آن ها را جذب نموده و جوانه بزند و هم گاز اتیلن که از میوه های رسیده منتشر می گردد باعث جوانه زنی آن ها می گردد.

محیط مناسب نگهداری پیاز

پیاز انواع مختلفی دارد که همواره در دسترس نیستند، اما پیازهای معمولی در طول سال در تمام فصول در دسترس می باشند. بهترین شرایط برای نگه داری این سبزیجات ریشه ای اتاقی سرد، خشک و با تهویه مناسب است. پس می توان گفت انباری ها، زیرزمین ها و یا گاراژها بهترین محیط های نگه داری پیاز می باشند.

همان طور که گفتیم رطوبت دشمن پیاز است. برای همین همواره باید سعی کنید که آن ها را در محیطی خشک با دمای مناسب نگه داری کنید تا جوانه نزنند؛ اما زمانی که شما پیاز را داخل یخچال می گذارید برخلاف تصورتان که محیطی سرد و تاریک برایش فراهم نموده اید، باید بدانید داخل یخچال علاوه بر سرما، رطوبت هم هست؛ بنابراین پیازها به راحتی این رطوبت را جذب نموده و جوانه می زنند. همچنین ممکن است سریعاً دچار گندیدگی شوند.

نکته مهم: با اینکه عمر پیاز با پوست در یخچال کوتاه می گردد، اما پیاز پوست کنده را می توان تا دو هفته و پیاز خردشده را 7 الی 10 روز در یخچال نگه داری کرد.

نحوه نگهداری از پیاز در حالت های مختلف

شما می توانید با توجه به نکاتی که در ادامه شرح خواهیم داد پیاز را به شکل های مختلفی برای مدت طولانی تر نگه داری کنید.

1. نحوه نگه داری پیاز پوست کنده

برخلاف پیازی که دارای پوست است، پیاز پوست کنده را می توانید در یخچال به مدت 10 الی 14 روز نگه داری کنید. برای ماندگاری بهتر باید پیازها را در ظرفی درب دار قرار دهید. زیرا پیاز پوست کنده به سرعت آلودگی و انواع ویروس های محیطی را به خود جذب می نماید.

2. نگه داری پیاز خردشده در فریزر

ممکن است برایتان پیش آمده باشد که پیازهایتان عظیم بوده و همه آن را برای یک وعده غذا لازم ندارید؛ بنابراین برای صرفه جویی و جلوگیری از دور انداختن مابقی پیاز می توانید به راحتی آن را در یک کیسه فریزر گذاشته و تا 10 روز در یخچال و 3 الی 6 ماه در فریزر نگه داری کنید.

3. نگه داری پیاز سرخ شده در فریزر

پیاز سرخ شده را می توان 3 الی 5 روز در یخچال نگه داری کرد. روش نگه داری پیاز داغ در خانه به این صورت است که چند ساعت بعد از سرخ کردن که خوب خنک شدند، آن ها را درون یک ظرف درب دار قرار داده و در یخچال بگذارید. ماندن طولانی مدت پیازها در محیط آشپزخانه باعث جذب باکتری می گردد و برای سلامتی خطرناک است. اگر پرمشغله هستید و از پیازداغ برای غذاهای مختلف استفاده می کنید، می توانید یک بار زمان گذاشته و تا سه ماه آن ها را در فریزر نگه داری کنید.

4. ترشی انداختن پیاز

یکی از روش های نگه داری پیاز تبدیل آن به ترشی است. البته در پخت بسیاری از غذاها نمی توان از ترشی پیاز استفاده کرد اما برای بهره بردن از خواص پیاز و استفاده به عنوان چاشنی روش مناسبی است. برای ترشی انداختن پیاز باید آن ها را پوست کنده و کاملاً خشک کنید سپس درون یک ظرف شیشه ای استریل شده قرار دهید و آن را با ترکیبی از سرکه، نمک، شکر و ادویه جات مناسب و مورد سلیقه خودتان پرکنید و در یک مکان خنک و تاریک نگه داری نمایید. برای استریل کردن ظرف هم بهتر است آن را به مدت 20 دقیقه در آب جوش قرار داده و سپس با یک دستمال تمیز خشک کنید.

5. نحوه خشک کردن پیاز

یک روش مناسب برای افزایش عمر مفید پیاز، خشک کردن آن است. برای این کار باید پیازها را به صورت خلالی و نازک برش زده و روی یک سینی بافاصله بریزید. سپس سینی را 2 الی 3 روز زیر آفتاب قرار دهید. بعد از آن پیازها را به مدت 10 دقیقه در دمای 90 درجه فر قرار داده تا کاملاً خشک شوند. از این نوع پیاز به عنوان طعم دهنده ای عالی در کنار پودر سیر استفاده می گردد.

سخن آخر

امیدواریم نکاتی که برای نگهداری پیاز برایتان شرح دادیم کاربردی و مفید واقع شوند و حتماً از آن ها در آشپزخانه بهره ببرید. اگر شما نیز روش خاصی برای جلوگیری از جوانه زدن پیاز سراغ دارید، برای ما در پایین همین صفحه بنویسید تا دیگر مخاطبان نیز از تجربیات شما استفاده نمایند. منتظر پیشنهادات عالی شما عزیزان هستیم.

همچنین پیشنهاد می کنیم مطالب نگهداری لیمو در فریزر برای استفاده در روزهای سرد سال و جلوگیری از سیاه شدن موز را نیز در انگیزه بخوانید.

منبع: مجله انگیزه

به "جلوگیری از جوانه زدن پیاز با این راه های آسان و کاربردی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلوگیری از جوانه زدن پیاز با این راه های آسان و کاربردی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید