جاده های خراسان رضوی سرمایه ملی فراموش شده

به گزارش وبلاگ ریاضیات، هزاران کیلومتر راه و جاده ارتباطی خراسان رضوی به عنوان سرمایه گرانقیمت ملی به علت بهنگام نبودن فرایند نگهداری، ترمیم و روکش، آنها خسارات ده ها میلیارد ریالی بر بودجه سالانه کشور تحمیل می کند.

جاده های خراسان رضوی سرمایه ملی فراموش شده

به گزارش وبلاگ ریاضیات به نقل از ایرنا ، بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی طول آزادراه ها و بزرگراه های کشور کمتر از 200 کیلومتر بود اما اکنون این میزان به بیش از 20 هزار کیلومتر رسیده است. همچنین قبل از انقلاب اسلامی طول راه های روستایی کشور حدود سه هزار کیلومتر بود که در حال حاضر به بیش از 100 هزار کیلومتر افزایش یافته است.

گرچه این آمار نشان می دهد در طول بیش از 40 سال گذشته تلاش های بسیار برای پیشرفت و آبادانی کشور اجرا شده، اما از طرف دیگر گویای حجم زیاد سرمایه گذاری در زمینه زیرساخت های ضروری و مرتبط با توسعه است که سرمایه گرانبها برای کشور محسوب می شود.

استان خراسان رضوی و کلان شهر مشهد به عنوان مقصد میلیون ها زائر بارگاه منور حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و قرار دریافت در جهت ترانزیت و صادرات کالا به آسیای مرکزی و افغانستان با پنج هزار و 200 کیلومتر راه آسفالته اصلی و فرعی، هفت هزار و 600 کیلومتر راه آسفالته روستایی و هفت هزار و 760 کیلومتر راه غیرآسفالته در جایگاه دوم کشور از نظر طول راه ها قرار گرفته است.

55 درصد راه های اصلی خراسان رضوی نیازمند ترمیم است

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی به تشریح حال و روز نه چندان مساعد راه های استان پرداخت و گفت: 55 درصد راه های شریانی و اصلی و 35 درصد راه های فرعی و روستایی این استان نیازمند ترمیم و روکش آسفالت است.

ابراهیم نصری اضافه نمود: از میان راه های شریانی خراسان رضوی جهتهای جاده ای باغچه - نیشابور - سبزوار - کاهک، تربت حیدریه - رشتخوار - خواف - قاین و همچنین جاده مشهد - فریمان بیشترین آسیب دیدگی نیازمند ترمیم و اصلاح را دارد.

وی ادامه داد: اگر عملیات ترمیم و اصلاح آسیب های وارده به جاده بهنگام انجام نشود هزینه آن بخاطر تخریب راه مضاعف می شود.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی گفت: با توجه به مسائل مالی موجود اگر بودجه راهداری به میزان کافی تامین و تخصیص نمی شود، دستکم باید اولویت هزینه در مجموعه اقدامات راهداری و حمل ونقل جاده ای به بخش راهداری داده شود.

10 هزار میلیارد ریال هزینه نگهداری راه ها

رئیس اداره نگهداری راه های اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی نیز گفت: این استان 33 هزار و 543 کیلومتر راه همسنگ یا معادل مشخصات راه اصلی دارد که با توجه به نرخ نگهداری هر کیلومتر راه که معادل سه تا پنج درصد هزینه ساخت آن است، معادل 10 هزار و 63 میلیارد ریال برای نگهداری و بازسازی آنها مورد نیاز است.

علی رجایی اضافه نمود: این در حالی است که بودجه درنظر گرفته شده برای نگهداری راه های این استان در سال 96 یعنی سه سال قبل، 900 میلیارد ریال بود و با توجه به افزایش تصاعدی قیمت ها و هزینه ها این بودجه در سال گذشته نه تنها افزایش نیافت بلکه به 320 میلیارد ریال رسید.

وی ادامه داد: در صورتی که بودجه مورد نظر تامین نشود و عملیات ترمیم و نگهداری راه ها در استان به موقع انجام نشود آسیب های بیشتری به راه های استان وارد خواهد شد.

رئیس اداره نگهداری راه های اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای خراسان رضوی گفت: از سوی دیگر شاهد هستیم برخی راه ها با کیفیت نامناسب ساخته شده و با معایبی همراه بوده اند که در نتیجه زودتر آسیب دیده و به عملیات پرهزینه ترمیم و نگهداری نیازمند می شوند.

وی اضافه نمود: مصداق راه های معیوب این استان جاده باغچه - نیشابور- سبزوار است که 12 سال قبل پس از اتمام ساخت به علت وجود معایب متعدد، راهداری از تحویل آن سرباز زد و در نهایت پس از انجام اصلاحات توسط پیمانکار این جاده پرتردد تحویل گرفته شد.

دوره تضمین برای پیمانکاران راهسازی 10 ساله شود

رجایی ادامه داد: بر اساس استانداردها یک جاده تازه ساخته شده باید دستکم تا 6 سال پس از افتتاح به ترمیم و نگهداری عمده نیاز نداشته باشد، این مدت در اصطلاح دوره تضمین است و هرگونه هزینه برای جاده در این دوره بر عهده پیمانکار است، بر اساس قراردادهای گذشته با پیمانکاران این مدت پنج سال می باشد و به تازگی وزارت راه سه سال را برای دوره تضمین در قرارداد پیمانکاران راهسازی مشخص کرده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "جاده های خراسان رضوی سرمایه ملی فراموش شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاده های خراسان رضوی سرمایه ملی فراموش شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید