شناور یاری به سیل زدگان ساخته شد

به گزارش وبلاگ ریاضیات به نقل از معاونت علمی و فناوری، بر اساس آخرین آنالیز ها، میزان خسارت سیل در ایران رشد 250 درصدی داشته است و بخش قابل توجهی از اعتبارات سالانه حوادث غیرمترقبه را به خود اختصاص می دهد. افزایش بارش ها در سال آبی 98-97 یکی از عوامل تشدید سیل در کشور بود.

شناور یاری به سیل زدگان ساخته شد

خوش بینانه ترین بر آوردها از خسارت 35 هزار میلیارد تومانی ناشی از سیل های اخیر در کشور حکایت دارد. سیل همواره بخشی از تاریخ کشور بوده است. یک عضو هیئت علمی گروه عمران دانشگاه تبریز در تبادل نظر با یکی از خبرگزاری ها اظهار کرد که در 50 سال گذشته حداقل 2400 مورد سیل با درصد قابل توجهی خسارت در کشور اتفاق افتاده است.

انتشار اخبار فراوان از جزئیات مسائل روزمره یاری به سیل زدگان در حوادث اخیر بیش از گذشته لزوم توجه به راهکار های فناورانه را یاد آور شد. در اختیار داشتن وسیله ای با قابلیت تحرک در آب های کم عمق برای یاری سریع به مصدومین و ارسال دارو و آذوقه از جمله این نیازها است. در ساخت شناور امداد رسان همچنین باید به نکاتی مانند صرفه مالی در فراوری و بهای تمام شده نیز توجه کرد.

محمد توکلی، مدیر عامل یک شرکت ایرانی در این باره گفت: با توجه به رصد حوادث اخیر در مناطق سیل زده کشور به فکر طراحی و ساخت یک شناور هوایی در شرکت افتادیم. شناور مذکور با رانش هوایی در آب حرکت می نماید و دارای آب خور بسیار کمی است، یعنی می تواند در آبهای بسیار کم عمق (10 تا 15 سانتیمتر) حرکت کند.

وی اضافه نمود: این مزیت برای مناطق سیل زده به ویژه معابر، کوچه ها و خیابان های آب گرفته بسیار کار آمد و مفید است. این شناور می تواند دو برانکارد حامل مصدوم احتمالی را به صورت همزمان حمل کند و همچنین 300 تا 400 کیلوگرم دارو یا هر مایحتاج دیگری را در پهنه سیل زده منتقل کند.

این فعال فناور از قابلیت های شناور ایران ساخت گفت و ادامه داد: این قایق در مرداب­ها یا نیزارهای پشت سدها و یا بعضی مناطق در شمال کشور می تواند مورد استفاده قرار گیرد. محصول مذکور با قیمت 350 تا 400 میلیون تومان فراوری می گردد که یک سوم قیمت نمونه مشابه خارجی است.

توکلی عنوان نمود: برای موتور این قایق از یک نوع موتور خودور استفاده نموده ایم تا مجبور به واردات پرهزینه موتور مخصوص از خارج از کشور نباشیم و همین مسئله، استفاده از این قایق ها را به لحاظ مالی منطقی نموده است و در نمونه ­های بعدی می­ توان نوع موتور و بدنه را ارتقاء داد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "شناور یاری به سیل زدگان ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناور یاری به سیل زدگان ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید