راه چاره دانش بنیان ها برای یک مشکل قدیمی، بومی سازی دستگاه تحریمی و راهبردی مانده یابدر صنعت نفت

به گزارش وبلاگ ریاضیات، حفاری در صنایع نفتی یک عملیات بسیار سنگین است که بعضا منجر به قطع و سقوط تجهیزات به اعماق چاه می گردد که این اتفاق عملیات حفاری را به بن بست می کشاند. اخیرا شرکتی دانش بنیان با فراوری دستگاه مانده یاب این مشکل را رفع نموده است.

راه چاره دانش بنیان ها برای یک مشکل قدیمی، بومی سازی دستگاه تحریمی و راهبردی مانده یابدر صنعت نفت

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ ریاضیات به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرتضی پیرعباسی، مدیرعامل شرکت نسیم کارورزی ایرانیان که این محصول را فراوری نموده است، گفت: شرکت دانش بنیان نسیم کارورزی ایرانیان در 4 بخش به فعالیت می پردازد. هیدرولیک و مکانیک، مواد و متالورژی، الکترونیک و اتوماسیون صنعتی و بازرگانی بخش هایی هستند که در آن فعالیت انجام می دهیم. محصول مانده یابی از جمله محصولات فراوری شده در شرکت نسیم کارورزی ایرانیان است و در شرکت ملی حفاری ایران، آزمایشات میدانی آن هم با موفقیت گذرانده شد.

دستگاه مانده یاب جز کالاهای تحریمی است

دستگاه مانده یابی جز کالاهای راهبردی صنعت نفت نهاده شده و مجوز دانش بنیان هم اخذ نموده است. پس از این موفقیت ها، حدود 5 هزار دستگاه از مانده یاب ها در اختیار شرکت های مختلف نهاده شد. دستگاه مانده یاب جز کالاهای تحریمی است که صرفا نمونه های شرقی آن وارد کشور می گردد. آن چه که وارد کشور می گردد به مراتب کیفیتی پایین تر از نمونه داخلی دارد. دستگاه مانده یاب فراوری شده در شرکت نسیم کارورزی ایرانیان از نظر کیفیت با نمونه های اروپایی برابری می نماید اما قیمت آن تقریبا نصف نمونه خارجی است.

امروز فراوری مانده یاب در شرکت نسیم کارورزی ایرانیان، احتیاج بسیاری از صنایع نفتی کشور را برطرف نموده است و بسیاری از دکل های نفتی از محصول شرکت نسیم کارورزی استفاده می نمایند.

دستگاه مانده یاب چه کاربردی دارد؟

در عملیات های حفاری بعضا مشاهده می گردد که تجهیزات حفاری از یک محل قطع می گردد و در چاه سقوط می نماید. به رشته سقوط نموده تجهیزات زیادی نصب شده است که ارزش زیادی دارند و با استخراج رشته می توان از تحمیل هزینه های فراوان به صنایع نفتی جلوگیری کرد. از سوی دیگر اگر این رشته حفاری از داخل چاه استخراج نگردد، امکان برداشت از چاه هم در ادامه وجود نخواهد داشت و به این دو دلیل مانده یابی از اهمیت زیادی برخوردار است.

مانده یابی سبب می گردد تا حفاری انحرافی هم صورت نگیرد و بتوان به صورت مستقیم با هزینه کم تر از چاه برداشت کرد.

این فعال فناور با اشاره به برطرف احتیاج وارداتی به واسطه فراوری این دستگاه اضافه کرد: با فراوری محصولات دانش بنیان توانستیم که حدود 50 فرصت شغلی هم ایجاد کنیم. فراوری محصول مانده یاب سبب شده تا مانع خروج حجم قابل توجهی ارز از کشور شویم و در ادامه هم توانستیم این محصول را به کویت صادر نموده و دو شرکت فعال در صنایع نفتی این کشور، امروز از مانده یاب ایرانی استفاده می نمایند.

مدیرعامل شرکت نسیم کار ورزی ایرانیان با اشاره به این که تکیه بر علم داخلی از اولویت های آن هاست، شرح داد: موفقیت های شرکت نسیم کارورزی ایرانیان از ابتدا تا به امروز متکی به نیرو و علم فراوری شده مهندسین و مدیران این شرکت و به کارگیری ظرفیت ها و استعدادها بوده است. امید است که بتوانیم با ادامه و استقامت در استفاده از نیروی داخلی و کوشش مضاعف در زمینه بومی سازی محصولات و قطعات صنعتی پیشرفته، قدم بزرگ و قابل توجهی در شکوفایی فراوری داخلی و عدم وابستگی به فراوریات خارجی داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری فارس

به "راه چاره دانش بنیان ها برای یک مشکل قدیمی، بومی سازی دستگاه تحریمی و راهبردی مانده یابدر صنعت نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه چاره دانش بنیان ها برای یک مشکل قدیمی، بومی سازی دستگاه تحریمی و راهبردی مانده یابدر صنعت نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید