آن مهار رویایی چند می ارزد؟

به گزارش وبلاگ ریاضیات، در قیاس با اسطوره های رقیب، بیرو تنها یک برگ برنده دارد: مهار پنالتی کریستیانو رونالدو.

آن مهار رویایی چند می ارزد؟

سام ستارزاده| جدیدترین نظرسنجی سایت رسمی AFC به انتخاب برترین بازیکن آسیایی تاریخ ادوار جام دنیای اختصاص دارد؛ نام هایی نظیر پارک جی سونگ، کیسوکه هوندا، تیم کیهیل و سامی الجابر. در میان این اسامی، نام علیرضا بیرانوند برای دنبال کنندگان پروپاقرص فوتبال قاره کهن کمی غریب به نظر می رسد.

بیرو بی شک یکی از برترین سنگربانان تاریخ آسیا در دهه اخیر است. ولی او تنها در یک دوره جام دنیای حاضر بوده، صعود به دور حذفی را تجربه ننموده و تنها یک کلین شیت به ثبت رسانده. اگر بخواهیم به دور از تعصب به گزینه ها بنگریم، انتخاب بازیکنی با این کارنامه در کنار هوندا که یک تنه سامورایی ها را از گروهشان در جام دنیای 2010 بالا برد، کیهیل که یکی از 7 بازیکنی است که از سال های 2006 تا 2014 در هر 3 دوره پایش به گلزنی باز شد، و پارک جی سونگ که 4 مرتبه عنوان بهترین بازیکن زمین (Man of the match) را از آن خود نموده، جای سؤال دارد.

در قیاس با این اسطوره ها، بیرو تنها یک برگ برنده دارد: مهار پنالتی کریستیانو رونالدو. تردیدی نیست که آن مهار پنالتی یادگاری حماسی از روسیه بود که می تواند حتی برای نوه هایمان نماد فوتبال نسل ما باشد. اما سؤالی که در اذهان بسیاری به وجود می آید این است که صرف این مهار می تواند نام بیرانوند را هم رده برترین های آسیا در بزرگترین آوردگاه فوتبال ملی دنیا قرار دهد؟ برای کنکاش بیشتر این سؤال، به مرور دروازه بانانی که در سال های اخیر پیروز به مقاومت برابر پنالتی رونالدو شده بودند و سرگذشت فوتبالی آنها پرداخته ایم.

پیش از بیرانوند، ولادیسلاو استویانوف شناخته شده ترین چهره فوتبال دنیا در ناکام گذاشتن ستاره پرتغالی در جدال تن به تن بود. وی هم با پیراهن لودوگورتس بلغارستان و هم با پیراهن تیم ملی بلغارستان از پس محافظت از دروازه اش از گزند پنالتی رونالدو برآمد؛ ولی صرف این دو مهار نه پای او را به باشگاه معتبرتری خارج از مرزهای بلغارستان باز کرد و نه حتی برای مدت طولانی سنگربان شماره یک کشورش نگاه داشت.

کارلوس کامنی دیگر دروازه بانی که در سال های اوجش در مالاگا دو فصل متوالی پنالتی سی آرسون را در لالیگا مهار کرد، در تیم ملی کشورش کامرون هم صندلی ثابتی نداشت. تاب آوری در نبرد یک به یک با رونالدو برای سرخیو ریکو دروازه بان ذخیره کنونی پاریس سن ژرمن خوش یمن تر بوده؛ چرا که باعث شد نگاه ها به وی جلب گردد و حتی یک بار در انتهای فصل (16-15) در تیم ملی اسپانیا به او بازی برسد.

استفانو سورنتینوی 41 ساله، آخرین دروازه بانی است که تا به امروز پیروز به مهار پنالتی رونالدو شده (ژانویه 2019). اما پس از آن که باشگاه کیه وو حاضر به تمدید قراردادش در انتهای فصل نشد، به تیمی گمنام در سطح هشتم فوتبال ایتالیا پیوست.

بیشتر این نمونه ها نشان می دهند که دفع ضربه پنالتی یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ فوتبال، هرقدر افتخار ارزنده ای باشد، به تنهایی نمی تواند دروازه بانی را حتی از سایر همتایانش متمایز کند. شاید نام بیرانوند در نظرسنجی کنفدراسیون فوتبال آسیا آورده شده، تا از عطش فوتبال دوستان ایرانی به شرکت در این فستیوال های مجازی برای تقویت برند AFC استفاده گردد. سر جای خود هم، همین فوتبالدوستان به دست همین کنفدراسیون از تماشای بازی تیم محبوبشان در لیگ قهرمانان آسیا محروم می شوند!

قصد تخریب زحمت های قلعه چی اصلی چند سال اخیر تیم ملی نیست. بیرو خودش هم می داند که اگر به نظر کارشناسان بود، این او نبود که با 93 درصد آرا در چنین رقابتی از هوندا و پارک جی سونگ پیشتازی می کرد. بیرانوند با پیراهن تیم ملی حتی به نیمه راه هم نرسیده. این عقاب لرستانی پتانسیل این را دارد که مانند محمد الدعایه برای عربستان، در تاریخ فوتبال ایران جاودانه گردد ولی برای پیچیدگی راه پیش رویش، باید اشاره کنیم که مهار پنالتی رونالدو در لیست کوتاه افتخارات سنگربانانی مانند پترچک و مانوئل نویر جایی ندارد.

منبع: ایران ورزشی

به "آن مهار رویایی چند می ارزد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آن مهار رویایی چند می ارزد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید