گزارش، انتخابات ریاست جمهوری در آبخازیا؛ رقابت نامزدها به دور دوم کشید

به گزارش وبلاگ ریاضیات، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آبخازیا، رئیس جمهور فعلی در برابر نامزد اپوزیسیون به رقابت خواهد پرداخت.

گزارش، انتخابات ریاست جمهوری در آبخازیا؛ رقابت نامزدها به دور دوم کشید

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ریاضیات، یکشنبه 25 آگوست انتخابات ریاست جمهوری در آبخازیا برگزار گردید و آمار رسمی منتشر شده نشان می دهد که رائول خاجیمبا رئیس جمهور فعلی 20304 رای معادل 23.6 درصد را به دست آورد، در حالی که الخاس کویتسینیا رهبر حزب آمتساخارا با 19032 رای توانست 22 درصد از کل آرا را نصیب خود کند. اولگ آرشبا نامزد دیگر این انتخابات که مورد حمایت رئیس جمهور سابق آبخازیا الکساندر انکواب بود نیز تنها با 102 رای کم تر شانس خود برای حضور در دور دوم انتخابات را از دست داد. وی با 18931 رای 21.8 درصد آرا را کسب کرد. دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آبخازیا قرار است در تاریخ 8 سپتامبر برگزار شود.

انتخابات در آبخازیا به صورت سنتی غیر قابل پیش بینی به نظر می رسد، اما انتخابات ریاست جمهوری در روز یکشنبه نشان داد که پیش بینی ها نسبتا درست جواب دادند. معمولا در انتخابات آبخازیا هیچ نظرسنجی برای معین کردن میزان محبوبیت نامزدها صورت نمی گیرد. روزنامه نگاران و وبلاگ ریاضیات محلی معمولا بر اساس گفتگوهای شخصی با مردم درباره میزان محبوبیت نامزدها قضاوت می کنند و این روش را به اندازه کافی قابل اعتماد می دانند.

با خاتمه زمان رای گیری و شروع شمارش آرا، تصویر کلی انتخابات روز یکشنبه، دقیقه به دقیقه تغییر می کرد. نتایج اولیه، به طور معمول از روستاهای دور افتاده که تعداد کمی از رای دهندگان را در بر می گیرد حاصل می شود. در ابتدا، الخاس کویتسینیا از بقیه پیشی گرفته بود. سپس با انتشار آرای حوزه های انتخابیه بزرگ تر، اولگ آرشبا شروع به صعود کرد. موقعیت پیشرو بودن وی نیز اما موقتی بود. در اواسط اعلام نتایج آرا نیز رائول خاجیمبا رئیس جمهور فعلی پیشی گرفت و تا خاتمه اعلام نتایج نیز در همین رتبه قرار گرفت. تا خاتمه اعلام نتایج معلوم نبود که چه کسی همراه با خاجیمبا به دور دوم انتخابات خواهد رفت. نتایج حوزه رای گیری شماره 3 شهر سوخومی بسیار معین کننده بود. بدون آرای این حوزه، اولگ آرشبا با 200 رای از الخاس کویتسینیا در پیش بود. به نظر می رسید که این اختلاف آرا برای پیروزی اولگ آرشبا کافی باشد، به خصوص که حوزه رای گیری شماره 3 شهر سوخومی محل تولد و بزرگ شدن رئیس جمهور سابق الکساندر انکواب و از حامیان آرشبا بود. با این حال اوضاع به گونه ای دیگر رقم خورد و الخاس کویتسینیا پیشی گرفت و توانست به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آبخازیا راه یابد.

در دور دوم چه کسانی نامزد هستند؟

رائول خاجیمبا رئیس جمهور فعلی ابخازیا از زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 2004 که در رقابت با سرگئی باگاپاش شکست خورد، همواره یکی از نخبگان سیاسی بسیار مهم در آبخازیا بوده است. اما این حالت درباره الخاس کویتسینیا صادق نبوده و وی از وزن سیاسی قابل توجهی برخوردار نیست. البته وی سالیان سال در سیاست حضور داشته و در حال حاضر رهبری بزرگ ترین سازمان سیاسی این کشور یعنی حزب آمتساخارا را بر عهده دارد. اما در همین اواخر بود که وی تصمیم به حضور در عرصه انتخابات گرفت.

در ابتدا نیروهای اپوزیسیون اصلان بژانیا سیاستمدار باتجریه آبخازیایی را به عنوان نامزد خود انتخاب کرده بودند. در اواسط ماه آوریل، بژانیا به طرز مشکوکی مسموم شد. بژانیا به دلیل وجود دوز زیادی از جیوه و آلومینیوم در خونش در یک بیمارستان در مسکو بستری شد و حامیان وی ادعا کردند که این مسمومیت در واقع یک ترور با اهداف سیاسی بوده است. وی تا ماه مه در بیمارستان بستری بود و دستگاه تنفسی و توانایی صحبت کردن وی دچار اخلال شده بود. تحقیقات درباره این که آیا وی در اثر یک بیماری ناگهانی مسموم شده یا به صورت هدفمند و به دلایل سیاسی دچار مسمومیت شده، در حال انجام است. این مسمومیت و ادامه آن باعث شد که بژانیا از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری کناره گیری کند و در نهایت کویتسینیا از سوی نیروهای اپوزیسیون نامزد شد.

الخاس کویتسینیا علاوه بر فعالیت های حزبی، تجربه اجرایی نیز دارد. وی تا سال 2014 معاون شهرداری سوخومی پایتخت آبخازیا بود. گذشته کاری وی نیز در کشوری که دچار فساد مزمن است تقریبا بی عیب و نقص است. حداقل این که تاکنون مدرکی درباره تخلفات و فساد وی به اثبات نرسیده است. این گذشته نسبتا پاک عاملی شد تا وی در روند مبارزات انتخاباتی خود، علیه فساد و جرم موضع گیری های صریح داشته باشد.

علی رغم اینکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه سه هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری در شهر سوچی با رائول خاجیمبا ملاقات کرده بود ، در مورد نگرش کرملین نسبت به کویتسینیا بعید است که تغییری ایجاد شده باشد. البته مسکو در طول مبارزات انتخاباتی ابخازیا موضع گیری خاصی نداشت و خنثی عمل کرد. مسکو می داند که هر سیاستمداری از آبخازیا که ریاست جمهوری را به عهده بگیرد، باید روابط محبت آمیز ای با کرملین برقرار کند. در صورت انتخاب شدن کویتسینیا، وی نیز از این قاعده مستثنا نیست.

در حال حاضر شانس خاجیمبا و کویتسینیا برای کسب ریاست جمهوری ابخازیا برای پنج سال آینده بستگی به این دارد که کدام یک از آن ها بتواند حمایت الکساندر انکواب رئیس جمهور سابق 67 ساله این جمهوری را که یکی از کاریزماتیک ترین و با نفوذترین سیاست مداران آبخازیایی است را کسب کند.

الکساندر انکواب به دلیل محدودیت سنی نامزدهای انتخاباتی نتوانست در این دوره از انتخابات نامزد شود. بر اساس قوانین آبخازیا، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید بین 35 تا 65 ساله باشند. قطعا انکواب قیمت بالایی خواهد داشت و با کسب مقام نخست وزیری و شکل دادن به دولت آینده حاضر به معامله با خاجیمبا و کویتسینیا خواهد بود. حداقل این شرط، همانطور که برخی منابع معتبر نیز منتشر کرده اند، در آستانه انتخابات مطرح شد و گفته می شود که خود انکواب پیشنهاد آن را به کویتسینیا داده است. اما هیچ توافقی میان این دو حاصل نشد.

اینک باید دید که آیا انکواب و کویتسینیا در حال حاضر می توانند به توافق برسند یا رائول خاجیمبا این شرط را می پذیرد. سوالی که جواب آن دو هفته دیگر معین می شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گزارش، انتخابات ریاست جمهوری در آبخازیا؛ رقابت نامزدها به دور دوم کشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، انتخابات ریاست جمهوری در آبخازیا؛ رقابت نامزدها به دور دوم کشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید