کارگردان مشهور چک در 82 سالگی درگذشت

به گزارش وبلاگ ریاضیات، یرژی منتسل، کارگردان اهل کشور جمهوری چک که با اولین فیلم خود برنده جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگیسی زبان شد، در 82 سالگی از دنیا رفت.

کارگردان مشهور چک در 82 سالگی درگذشت

به گزارش وبلاگ ریاضیات از ایسنا به نقل از گاردین، اولگا منزلوا همسر یرژی منتسل از درگذشت این سینماگر پس از یک دوره طولانی بیماری خبر داد. منتسل سال 1967 با اولین فیلمش با عنوان قطارهای تحت نظر درباره جنگ جهانی دوم برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی شده بود. او که متولد فوریه 1938 و فارغ التحصیل رشته کارگردانی در شهر پراگ بود در دهه 1960 میلادی در کنار چهرهای مطرحی چون میلوش فورمن از سینماگران پیشگام موج نوی سینمای چکسلواکی بود.

فیلم قطارهای تحت نظر که بر اساس رمانی نوشته بهومیل هرابال ساخته شد، اولین فیلم بلند منتسل بود و این نویسنده منبع الهام بسیاری دیگر از آثار منتسل از جمله چکاوک ها روی بند نیز بود. این فیلم درباره کسانی بود که از سوی رژیم چکسلواکی به حاشیه رانده شده بودند و منتسل آن را در بحبوحه تغییرات سیاسی موسوم به بهار پراگ ساخت. مقامات از نمایش این فیلم جلوگیری کردند و تنها پس از سرنگونی رژیم کمونیستی در انقلاب مخملی 1982 بود که اجازه اکران آن صادر شد.

منتسل که نویسنده و بازیگر هم بود در عرصه کارگردانی تئاتر فعالیت چشمگیر داشت و نشان شوالیه دولت فرانسه را دریافت کرده است. میان برها (1981)، فستیوال گل های برفی برفی (1984) و روستای کوچک شیرین (1985) از دیگر ساخته های یرژی منتسل بر اساس رمان های نوشته بهومیل هرابال هستند که مورد آخر، نامزدی جایزه اسکار را برای منتسل به ارمغان آورد.

منتسل پس از انقلاب مخملی، فیلم اوپرای گدایان (1991) را با فیلمنامه ای از واتسلاف هاول نمایشنامه نویس معروف و اولین رئیس جمهوری چک مقابل دوربین برد و سال 2006 نیز آخرین فیلمش را یا نام در خدمت پادشاه انگلیس بودم کارگردانی کرد. منتسل معتقد بود یک کمدی خوب باید به مسائل جدی بپردازد و اگر درباره مسائل جدی با لحنی جدی صحبت کنید در نهایت احمقانه به نظر می رسید.

منبع: همشهری آنلاین

به "کارگردان مشهور چک در 82 سالگی درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگردان مشهور چک در 82 سالگی درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید