پشت پرده تعلیق یاری های نظامی به اوکراین؛ ترامپ تا کجا هزینه دستور کاری اشتباه را می پردازد!

به گزارش وبلاگ ریاضیات، ماجراهای مربوط به درخواست دونالد ترامپ برای متوقف ساختن اعطای یاری نظامی چند صد میلیون دلاری به اوکراین نشان می دهد که او حاضر بوده برای پیشبرد دستور کارش تا کجا هزینه بپردازد.

پشت پرده تعلیق یاری های نظامی به اوکراین؛ ترامپ تا کجا هزینه دستور کاری اشتباه را می پردازد!

به گزارش وبلاگ ریاضیات، نیویورک تایمز دریافته است که مخالفت مقام های امنیتی آمریکا با درخواست ترامپ برای تعلیق یاری های نظامی به اوکراین بسیار بیشتر از آنچه بوده که در قبل اعلام شده است.

این روزنامه نوشته است در تبادل نظر با دهها مقام سابق و کنونی مرتبط با این پرونده دریافته که مارک اسپر، وزیر دفاع، مایک پامپئو، وزیر خارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی وقت از سرسخت ترین مخالفان ایده ترامپ برای تعلیق یاری نظامی به اوکراین بوده اند.

براساس این گزارش آنها نشست های پنهانی در دفتر ریاست جمهوری در ماه اوت داشتند اما کوشششان برای متقاعد کردن ترامپ جهت ارائه این یاری ها به اوکراین و اینکه این اقدام به نفع آمریکا نیست بی نتیجه ماند.

این تصمیم ترامپ درگیری مناقشاتی را در کاخ سفید و پنتاگون بوجود آورد و باعث شکاف عمیقی در رده های بالای دولت آمریکا شد.

نیویورک تایمز می نویسد: میک مولوینی در حین پروازی طولانی به ژاپن سوار بر هواپیمای مخصوص ریاست جمهوری آمریکا همراه با دونالد ترامپ، رییس جمهور این کشور ایمیلی را به یکی از دستیارانش در واشنگتن فرستاد. مولوینی در این یادداشت نوشت: آیا ما درباره موضوع اعطای یاری اقتصادی به اوکراین و این که بتوانیم جلوی اعطای آن را به این کشور بگیریم به جایی رسیدیم؟ من تنها کوشش می کنم یکسری مسائل کوچک را برطرف و رجوع کنم.

این ایمیل مربوط به 27 ژوئن بیش از یک هفته بعد از آن ارسال شد که دونالد ترامپ نخستین بار تقاضای جلوگیری از اعطای یاری امنیتی به اوکراین، همپیمان نزدیک آمریکا را بیان کرد بوده و مولوینی احتیاج به یک پاسخ داشت. این دستیار به نام رابرت بلر پاسخ داد چنین کاری ممکن است اما صورت خوشی نخواهد داشت.

او نیز در ایمیلی که فاش نشد، نوشت: شما باید انتظار داشته باشید در صورتی که کاخ سفید یاری های تصویب شده از سوی مجلس نمایندگان و سنا برای اوکراین را لغو کند کنگره عصبانی گردد. این کار همچنین به این برآورد که ترامپ از روسیه حمایت می نماید دامن می زند.

در این مورد حق با رابرت بلر است و مقام های مرتبط با او پیش بینی اش در مورد به راه افتادن یک تبعات پرآشوب را دست کم گرفتند.

دستور ترامپ برای جلوگیری از اعطای یاری نظامی و امنیتی 391 میلیون دلاری شامل تک تیراندازها، دوربین های دید در شب، آر پی جی و دیگر تجهیزات نظامی به اوکراین راه را برای استیضاح رییس جمهور آمریکا هموار کرد.

مصاحبه با دهها مقام سابق و فعلی دولت آمریکا، دستیاران کنگره و افرادی دیگر به همراه محتوای مربوط به اسناد و ایمیل های سابقا فاش نشده و هزاران صفحه شهادت شاهدان تحقیقات استیضاح ترامپ یک تصویر کلی از 84 روزی که از زمان اولین دستور ترامپ به جلوگیری از اعطای یاری به اوکراین تا تصمیم اش در ماه سپتامبر برای کوتاه آمدن از این دستور گذشت به دست می دهد.

چیزی که فاش می گردد این است که درخواست ترامپ، کاخ سفید و پنتاگون را دستخوش امواج غافلگیرنماینده نموده و اختلافاتی عمیق را در میان رده های ارشد دولت او به وجود آورده و دستیارانی کلیدی نظیر مولوینی را هدف موشکافی فزاینده قرار داده و تنها زمانی این امواج خاتمه یافته که ترامپ متوجه گزارش عامل اطلاعاتی از رویکردش در قبال تحت فشار قرار دادن دولت اوکراین به منظور تحقیقات درباره جوبایدن و پسرش است. ترامپ متقابلا از جانب قانون گذاران بانفوذ جمهوری خواه تحت فشار نهاده شد.

برهمین اساس مخالفت ها با دستور ترامپ در میان مشاوران امنیت ملی وی شدیدتر از چیزی که قبلا اعلام شد بوده است.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا اواخر ماه اوت به جمع مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا و جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق دولت آمریکا در یک نشست قبلا فاش نشده با رییس جمهور در دفتر بیضی کاخ سفید پیوست. آنها در آنجا کوشش کردند ترامپ را متقاعد نمایند اعطای این یاری به اوکراین به نفع آمریکا است، اما در این کار شکست خوردند.

اواخر تابستان سال گذشته وکلای ارشد در دفتر مدیریت و بودجه کاخ سفید که با چند وکیل در کاخ سفید و وزارت دادگستری صحبت نموده بودند در حال ارائه این استدلال قبلا فاش نشده بودند که نقش ترامپ به عنوان فرمانده کل قوا به او اجازه دور زدن کنگره را به این مساله می دهد.

همچنین مولوینی نیز به عنوان فردی که نقشی کلیدی در اشاعه درخواست های ترامپ برای جلوگیری از اعطای این یاری در سراسر دولت داشته شناخته شده است.

مصاحبه ها و اسناد نشان می دهد چطور ترامپ از بوروکراسی برای پیشبرد دستور کارش به رغم پرسش های مقام های دفتر بودجه کاخ سفید و پنتاگون درباره مناسب و قانونی بودن این دستور کار استفاده نموده است. بسیاری از این مقام ها می گویند که نسبت به انگیزه های رییس جمهور در بی اطلاعی نهاده شدند و به دریافت درخواست های غیرمتعارف از بال غربی عادت نموده بودند.

یک مقام حرفه ای بودجه ای که از وجود توجیه قانونی برای درخواست های ترامپ سوال نموده بود کنار زده شد.

همچنین عمدتا کسانی که دستورهای ترامپ درباره یاری مربوط به اوکراین را اجرا می کردند تا حد زیادی جدا از چهره هایی بودند که مساله تحقیقات مربوط به فعالیت های جوبایدن و پسرش را پیگیری می کردند چهره هایی شامل جولیانی و چند دیپلمات ارشد آمریکایی از جمله گوردون، دی ساندلند سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا و کرت دی وولکر فرستاده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای اوکراین و روسیه.

نیویورک تایمز فهمیده بعضی از بازیگران کلیدی اکنون در دفاع از خود می گویند نمی دانستند همزمان با اقدامات آنها در قبال جلوگیری برای یاری به اوکراین کوشش دیپلماتیک نیز درباره مساله تحقیقات درباره بایدن ها از طرف کی اف بعد از انجام بوده است و می گویند اگر از وجود هر دو کانال خبر داشتند آنها را بهم مرتبط نمی ساختند.

همچنین گفته شده هر زمان ترامپ با جولیانی قرار صحبت در یک اتاق داشته مولوینی از آن اتاق خارج می شده تا به حریم خصوصی وکیل و موکل احترام بگذارد به این ترتیب او آگاهی محدودی از کوشش های آنها در اوکراین پیدا می کرد.

مولوینی به نزدیکانش گفته چندین هفته بعد متوجه ماهیت گفت وگوی تلفنی 25 ژوییه ترامپ با رییس جمهور اوکراین شده است. با این حال یکسری شهادت ها در مجلس نمایندگان آمریکا این ارزیابی درباره مولوینی را نقض می نمایند.

فیونا هیل، معاون ارشد بولتون در آن موقع به مقام های تحقیقات برای استیضاح ترامپ درباره یک نشست به تاریخ 10 ژوییه در کاخ سفید صحبت نموده و گفته که در این نشست ساندلند گفته مولوینی تضمین نموده که زلنسکی رییس جمهور اوکراین در صورت موافقت اوکراینی ها با تحقیقات به کاخ سفید دعوت خواهد شد.

با این حال مولوینی و بلر همچون بولتون و افراد دیگر از همکاری با مقام های مجری تحقیقات برای استیضاح ترامپ خودداری نموده و نخواستند که تحت سوگند اطلاعات شان را به کنگره ارائه دهند.

در عین حال در پرونده اوکراین دستگاه امنیت ملی آمریکا نیز از بابت تصمیم های ترامپ متحمل شوک شد. تا ماه سپتامبر بعد از علنی شدن موضوع جلوگیری از اعطای یاری امنیتی به اوکراین و افزایش حساسیت ها درباره آن بازی اتهام زنی در درون دولت بالا گرفت.

در تاریخ 10 سپتامبر روز قبل از آنکه ترامپ نظرش را درباره این جلوگیری تغییر دهد یکی از مقام های سیاسی در دفتر بودجه به نام مایکل پی. دافی در ایمیلی مفصل به مقام ارشد بودجه ای پنتاگون ارزیابی کرد که وزارت دفاع آمریکا اختیار انجام اقدامات بیشتری برای تضمین اعطای این یاری به اوکراین از جمله به وسیله ضرب الاجل های کنگره داشته و به نوعی می خواسته نشان دهد که مسئولیت کوتاهی در اعطای این یاری های امنیتی تنها متوجه کاخ سفید نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "پشت پرده تعلیق یاری های نظامی به اوکراین؛ ترامپ تا کجا هزینه دستور کاری اشتباه را می پردازد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشت پرده تعلیق یاری های نظامی به اوکراین؛ ترامپ تا کجا هزینه دستور کاری اشتباه را می پردازد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید