مشاهده مهاجمی جدید به نام کاهوی آبی در منابع آبی گیلان

به گزارش وبلاگ ریاضیات، سنبل آبی نام گیاهی مهاجم است که طی سال های گذشته به بسیاری از عرصه های آبی اعم از تالاب عا، آب بندان، رودخانه ها و حتی بخشی از سواحل دریای خزر را در گیلان مورد تهاجم قرار داده و موجب مسائل زیست محیطی فراوانی برا این عرصه ها شده است.

مشاهده مهاجمی جدید به نام کاهوی آبی در منابع آبی گیلان

به گزارش وبلاگ ریاضیات، این گیاه مهاجم که سرعت رشد و تکثیر آن بسیار بالاست، در مدت کوتاهی می تواند در سطوح آب ها گسترش یابد و باعث کاهش اکسیژن و همچنین مانع رسیدن نور به عمق آب ها گردد. همین عوامل در نهایت شرایط ادامه حیات را برای آبزیان از بین می برد. چند سالی است که سازمان های ذی ربط در مبارزه با این آفت مهاجم با همکاری سمن ها و طبیعت دوستان به صورت دائم در حال پاکسازی نقاط مورد تهاجم این آفت هستند. حال هنوز ریشه کنی این آفت به خاتمه نرسیده است که مدیر کل حفاظت از محیط زیست گیلان خبر از تکثیر گیاه مهاجم دیگری به نام کاهوی آبی را داده است.

قربانعلی محمدپور در جمع وبلاگ ریاضیات گفت: کاهوی آبی گونه مهاجمی است که وجود آن در منابع آبی بعضی کشورها به معضلی جدی بدل شده و متاسفانه در منابع آبی استان ما نیز مشاهده شده است. وی گفت: گونه جدیدی به نام کاهوی آبی به عنوان گونه مهاجم در بعضی منابع آبی استان مشاهده شده است. مدیر کل حفاظت از محیط زیست گیلان اضافه نمود: طی پایش های دوره ای نیروهای محیط زیست و همچنین گزارش های رسیده، این گونه جدید در بعضی از استخرهای طبیعی استان مشاهده شده است. محمدپور ادامه داد: این گیاه آبزی شناور، بومی آب های مناطق گرم بوده و گیاهی اکواریومی است که در محیط طبیعی رهاسازی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان بیان نمود: برگ های پهن کرکدار و ریشه های افشان گیاه آن را روی سطح آب شناور می نماید و به راحتی به وسیله پاجوش های جانبی تکثیر و همراه جریان آب جابه جا می گردد. وی اضافه نمود: دمای بهینه برای رشد و تکثیرآن بین 20 تا 30 درجه سانتیگراد است، اما در بازه دمایی 17 تا 35 درجه نیز می تواند زندگی کند. محمدپور توضیح داد: ورود و رشد و گسترش سریع این گیاه در منابع آبی بعضی کشورها به معضلی جدی بدل و به همین دلیل حمل و نقل و نگهداری آن ممنوع اعلام شده است. وی با بیان اینکه این گیاه به عنوان گونه ای مهاجم قلمداد می گردد و قادر است مواد مختلف آب را در خود جمع آوری کند و پس از اتمام دوره زندگی به محیط آبی رهاسازی کند، اضافه کرد: کاهش تنوع زیستی آبزیان، کاهش نرخ زادآوری و بقای آبزیان، از دیگر مخاطرات این گیاه است.

منبع: همشهری آنلاین

به "مشاهده مهاجمی جدید به نام کاهوی آبی در منابع آبی گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاهده مهاجمی جدید به نام کاهوی آبی در منابع آبی گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید