ماجرای فراکسیون های سفارشی و تشکیل جلسات در دفتر وزیر

به گزارش وبلاگ ریاضیات، به گفته نماینده دوره های نهم و دهم حتی اتفاق افتاده که یک فراکسیون در دفتر فلان رئیس دستگاه یا وزیر جلسه برگزار کرده است، بنابراین فراکسیون هایی که از بیرون مجلس ساخته می شود بیشتر با هدف هماهنگی با دستگاه اجرایی شکل می گیرد.

ماجرای فراکسیون های سفارشی و تشکیل جلسات در دفتر وزیر

به گزارش گروه رسانه های وبلاگ ریاضیات، به گفته کننده دوره های نهم و دهم حتی اتفاق افتاده که یک فراکسیون در دفتر فلان رئیس دستگاه یا وزیر جلسه برگزار کرده است، بنابراین فراکسیون هایی که از بیرون مجلس ساخته می شود بیشتر با هدف هماهنگی با دستگاه اجرایی شکل می گیرد که درست نیست و استقلال کنندگان را زیرسوال می برد.

حمیدرضا فولادگر، کننده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون کنندگان ولایی در گفت وگو با فرهیختگان با اشاره به شکل گیری برخی فراکسیون های عجیب برای دوره یازدهم مجلس و جریان شناسی فراکسیون ها و کارکرد آنها در ادوار مختلف مجلس گفت: فراکسیون ها در دوره های قبل معمولا در قالب فراکسیون های سیاسی همانند ولایی، امید و مستقلین ولایی یا به عنوان اصولگرایان، رهروان و اصلاح طلبان فعال بودند.

فولادگر ادامه داد: این فراکسیون های سیاسی که تعداد قابل توجهی از کنندگان را شامل می شد به طور طبیعی بوده و هستند اما یک بخش دیگر فراکسیون هایی هستند که جنبه تخصصی دارند. کننده مردم اصفهان در مجلس با ذکر مثالی یادآور شد: مثلا جمعی از کنندگان علاقه مند هستند درباره صادرات یا تولید و شرکت های دانش بنیان تمرکز کنند؛ در زمان ما فراکسیون حمایت از مخترعین و شرکت های دانش بنیان شکل گرفت و تلاش بسیاری کرد بین نوآوران و مخترعین با مسئولان مربوطه ارتباط برقرار کند.

وی با بیان اینکه فراکسیون های تخصصی، براساس علایق افراد شکل می گیرد، گفت: باید همه فراکسیون ها ساماندهی شود چراکه یک اشکالی که در دوره های نهم و دهم ایجاد شد، این بود که فراکسیون های تخصصی با یکدیگر هم پوشانی داشت و مثلا دو فراکسیون با یک موضوع و محتوا ولی با تفاوت اسم کار می کردند.

فولادگر با بیان اینکه فراکسیون های تخصصی خوب است ولی باید ساماندهی شود، افزود: یکی دیگر از فراکسیون ها مربوط به مسائل قومی و منطقه ای است که نباید خیلی در مجلس به صورت پررنگ مطرح شود. ویژگی مجلس این است که از تمام ایران، قومیت ها، مذهب شیعه اثنی عشری که مذهب اصلی کشور است تا مذاهب و اقلیت ها حضور دارند و چنانچه گرایش های قومی خیلی پررنگ مطرح شود به وحدت و انسجام ملی ضربه می زند.

نباید برای اقوام یا هر شهید یک فراکسیون راه اندازی کرد

کننده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به این نکته که برخی فراکسیون ها حتی عنوان خوبی هم ندارند، افزود: ما نباید برای هر طرح یا هر شخصیت محبوب مدنظر خود فراکسیون راه بیندازیم، به طور مثال شهید دیالمه کننده برجسته ای در مجلس اول بود و در همان سال 60 شهید شدند و از این شهدا کم نداریم که اگر بخواهیم به تعداد این شخصیت های عزیز فراکسیون داشته باشیم، امکان پذیر نیست.

وی با تاکید بر اینکه برخی از این فراکسیون ها می توانند زیرمجموعه یا کارگروه فراکسیون نیروهای انقلاب باشند، شرح داد: فراکسیون نیروهای انقلابی فراکسیون اکثریت هستند و یک کارگروه در آن می تواند مربوط به بررسی مسائلی باشد که با استکبار جهانی داریم و به طور مثال فراکسیون اقدامات پیش دستانه علیه آمریکا می تواند یکی از کمیته های فراکسیون اکثریت باشد.

فولادگر ضمن انتقاد از موازی کاری برخی فراکسیون ها اعلام نمود: در امور سیاسی هم تعداد آنها باید متناسب باشد و به طور دقیق مشخص شود از پشتوانه کنندگان برخوردار است.

این کننده مجلس با بیان اینکه کمیسیون های تخصصی و فراکسیون های اصلی نقش مهمی در گره گشایی از مسائل اقتصادی و معیشتی مردم دارند، گفت: موضوعات کشور را باید اولویت بندی کرد و برخی مباحث را در خود فراکسیون های اکثریت به صورت موضوعی درآورد و برای آن کمیته مشخص کرد.

برخی فراکسیون ها در هماهنگی با وزرا و نهادهای بیرونی تشکیل می شود

فولادگر ادامه داد: برخی فراکسیون های تخصصی خودجوش و برخی به نحوی بود که از بیرون درست می شد و یک نهادی سعی داشت از بیرون مجلس کنندگان را با برنامه های خود هماهنگ کند و حتی برخی جلسات را بیرون مجلس برگزار می کردند.

به گفته این کننده دوره های نهم و دهم حتی این اتفاق افتاده که یک فراکسیون در دفتر فلان رئیس دستگاه یا وزیر جلسه برگزار کرده است، بنابراین فراکسیون هایی که از بیرون مجلس ساخته می شود بیشتر با هدف هماهنگی با دستگاه اجرایی شکل می گیرد که درست نیست و استقلال کنندگان را زیرسوال می برد.

وی با اشاره به برخی آسیب های فراکسیون های سیاسی نیز اعلام نمود: فراکسیون های سیاسی باید به این صورت باشد که تعداد مناسبی از کننده عضو آن بوده و شفاف باشد و از آیین نامه و اساسنامه نیز برخوردار باشند.

فولادگر با بیان اینکه نباید فراکسیون سیاسی به گونه ای باشد که از تمام جبهه های سیاسی در آن حضور داشته باشند، گفت: نباید برخی در دو فراکسیون با اختلاف سلیقه سیاسی حضور داشته باشند چراکه حرکت فراکسیون سیاسی شبیه احزاب است.

به گفته این کننده مجلس، مجلس ما احزاب ندارد، درحالی که اگر نظام مجلسی حزبی داشتیم به فراکسیون نیازی نبود ولی چون نظام ما مجلسی و حزبی نیست، فراکسیون ها جایگزین آن می شوند ولی حداقل باید شباهتی به حرکت تشکیلاتی داشته و دارای اساسنامه و اعضای مشخص باشند و معلوم باشد هر فراکسیون چند کننده دارد.

فودلاگر متذکر شد: یکی از اشکالاتی که در دوره قبل وجود داشت این بود که یک فراکسیون 140 عضو داشت و در یک موضوع حساس 70 نفر اعلام نظر می کردند و در واقع بیشتر افراد اسمی و روی کاغذ عضو فراکسیون بودند.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "ماجرای فراکسیون های سفارشی و تشکیل جلسات در دفتر وزیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای فراکسیون های سفارشی و تشکیل جلسات در دفتر وزیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید