زرشناس: ترامپ زنگ خطری که افول آمریکا را نوید داد

به گزارش وبلاگ ریاضیات، نظریه پرداز حوزه بین الملل اعتراضات جامعه آمریکا را نتیجه نسخه مخرب لیبرال دموکراسی در این کشور عنوان نمود و روی کار آمدن ترامپ را نتیجه افول آمریکا بعنوان یک عنصر هژمونیک دانست.

زرشناس: ترامپ زنگ خطری که افول آمریکا را نوید داد

به گزارش وبلاگ ریاضیات، شهریار زرشناس با حضور در برنامه رو در رو شبکه چهار سیما که با موضوع سیر افول نظام لیبرال دموکراسی در آمریکا روانه آنتن شد، با اشاره به اشکالات این نظم که بر پایه سلطه، بی عدالتی، سرمایه داری، استثمار و توزیع ناعادلانه ثروت و تشدید فقر راسخ است، اظهار کرد: این نظام منابع طبیعی کشورها را غارت نموده و سرزمین های پیرامونی را به بازار مصرف تبدیل می نماید.

وی شعار محوری این ایدئولوژی را آزادی معرفی کرد و این رویه را ناظر بر آزادی های مالی بر اساس عملکرد بی ضابطه سرمایه داران تعریف کرد و گفت: ایدئولوژی لیبرال دموکراتیک ذیل عقلانیت مدرن قرار می گیرد که عقلانیتی ابزاری، اومانیستیک و متأثر از استثماری شدن مناسبات است.

زخم نظام نئولیبرال امروز سرباز نموده

زرشناس مدل نئولیبرال را موجب طبقاتی شدن بهداشت، از میان رفتن بیمه و امکانات عمومی در جامعه آمریکا دانست و افزود: بسیاری کشورهای غربی [بعد از گرایش به نئولیبرال] اگر سیستم بهداشت قبلی خود را حفظ می کردند شاید تا این حد در مواجهه با این ویروس جدید ضربه نمی خوردند.

وی با بیان اینکه نسخه های نئولیبرال نظیر آنچه در جامعه کنونی آمریکا شاهد هستیم، قادر به برقراری عدالت نیستند، گفت: نسخه نئولیبرال قصد داشت نزولی شدن سود سرمایه را برتری دهد که با روی کار آمدن تاچر موج جدید دنیای سازی را اجرایی کرد و امروز تمام آن سیاست ها با چالش روبرو شده است.

زرشناس افزود: عظیم ترین رکود مالی تاریخ در کل دنیا اتفاق افتاده که باز فراوری نا عادلانه ثروت در مقیاس کشورها را پدید آورده و فاصله میان فرودستان و جامعه یکی دو درصدی ثروتمندان را 400 برابری نموده است و اموز موج اعتراضات آن را در آمریکا و غرب شاهد هستیم.

عظیم ترین اعتراض اجتماعی تاریخ

این تحلیلگر حوزه بین الملل یادآور شد: از نیمه دهه 1990 تا 2000 به طور مرتب در کشورهای متروپل شاهد اعتراضات گسترده اجتماعی هستیم که عظیم ترین آن، امروز در امریکا شکل گرفته است. چنانچه مردم امریکا به منازل خود نمی فرایند و همچنان در خیابان ها هستند.

زرشناس با بیان اینکه رویکرد های نژاد پرستانه همیشه در امریکا رواج داشته و پلیس این کشور دست به کشتار سیاهان می زد، توضیح داد: اینبار یک جرقه، چنین موجی را در امریکا پدید آورد؛ چراکه فشار ظلم و فشار فقر مردم را به نقطه ای رسانده که دیگر تاب و توان آرام دریافت ندارند.

وی ادامه داد: امروز نظام دنیای در شرایطی خاص قرار گرفته است و هژمونی امریکا در موقعیت انگلستان قبلی واقع شده است که راه افول را طی می کرد و همه مؤلفه ها، افول امریکا را نمایان می سازد.

ترامپ؛ زنگ خطری برای افول هژمونیک امریکا

زرشناس روی کار آمدن ترامپ را نتیجه افول آمریکا بعنوان یک عنصر هژمونیک دانست و گفت: پدیده ترامپ نتیجه همین فرایند است و لذا امروز برای اولین بار با صورتی از نظام دنیای روبرو هستیم که عنصر هژمون در آن نقشی ندارد چراکه مناسبات سرمایه داری و کل نظام لیبرال دچار انحطاط شده است.

وی افزود: این مسئله ای است که فکویاما نیز بدان اشاره نموده بود اما با این حال، او یک ژورنالیست بوده و سخنان خود را مرتب تغییر می داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "زرشناس: ترامپ زنگ خطری که افول آمریکا را نوید داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زرشناس: ترامپ زنگ خطری که افول آمریکا را نوید داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید