روایت رویترز از شرط ایران برای ماندن در برجام

به گزارش وبلاگ ریاضیات، تهران- خبرنگاران- خبرگزاری رویترز به نقل از چند دیپلمات اروپایی گزارش داد که ایران در مذاکرات با اروپا فروش 1.5 میلیون بشکه نفت در روز را شرط ماندن در برجام اعلام نموده است.

روایت رویترز از شرط ایران برای ماندن در برجام

به گزارش دوشنبه شب وبلاگ ریاضیات، رویترز اضافه کرد: چهار منبع دیپلماتیک اروپایی گفتند که این عدد در دیدارهای اخیر مقام های غربی و ایرانی از جمله محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران مطرح شده اما به صورت مکتوب ارائه نشده است.

به گفته یک مقام اتحادیه اروپا، ایرانی ها اظهارات دقیقی نداشته اند اما خواهان تضمین بازگشت فراوری نفت به سطح پیش از تحریم هستند؛ اما دیگر منابع اروپایی گفتند که خواسته کلی ایران ظاهرا صادرات 1.5 تا 2 میلیون بشکه نفت در روز بوده است.

به نوشته رویترز، یکی از منابع اروپایی که در دیدار با وزیر امور خارجه ایران در نیویورک که این پیش شرط مطرح شده حضور داشته است، گفت: ظریف دقیقا گفت که آن ها می خواهند 2 میلیون بشکه در روز نفت بفروشند، همان مقداری که ایران پیش از خروج ترامپ از برجام می فروخت.

این دیپلمات اروپایی اضافه کرد: اما گمان نمی کنم که این خواسته جدی باشد. این امر غیرممکن است و ایرانی ها هم می دانند که غیرممکن است.

رویترز همچنین به نقل از یک دیپلمات ارشد اروپایی نوشت: مشکل واقعی ایران صادرات نفت است، اما این پرسشی بوده که ایرانی ها باید از چینی ها و هندی ها بپرسند.

این دیپلمات اروپایی ادامه داد: بقای این توافق (برجام) وضیفه ای جهانی است، نه تنها یک وظیفه اروپایی آنگونه که ایرانی ها ادعا می نمایند... اگر می خواهیم این توافق را حفظ کنیم، چینی ها باید به خرید نفت ادامه دهند.

منبع دیگری از اروپا نیز به رویتز گفت: ایرانی ها از بخش کوچکی از برجام عقب نشینی کردند. فکر می کنم آن ها باید از یک گام کوچک و متقابل از سوی اروپایی ها راضی باشند. این گام متقابل درباره نفت نیست. فکر نمی کنم کار چندانی برای نفت بتوان انجام داد.

به گزارش وبلاگ ریاضیات، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران 18 اردیبهشت ماه در جلسه هیات دولت از توقف فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین برای مدت 60 روز اطلاع داد و گفت: اگر آنها (اروپایی ها) در این مدت به جبران بپردازند ما هم به شرایط امروز برمی گردیم، ولی اگر در سرانجام 60 روز به نتیجه ای نرسیم دو اقدام دیگر را در پیش می گیریم.

همچنین شورای عالی امنیت ملی در بیانیه ای خطاب به کشورهای عضو برجام بیان کرد: ایران از امروز (18 اردیبهشت 98) بعضی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می نماید.

آمریکا پس از اعلام خروج از برجام از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور در 81 اردیبهشت ماه سال گذشته، تحریم های برطرف شده براساس این توافق را باز گرداند.

دولت ترامپ که به دلیل افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی در ابتدا مجبور به اعطای معافیت از تحریم های نفتی به 8 کشور خریدار نفت ایران شده بود، این معافیت را تمدید نکرد.

شبد**9416**1010

منبع: ایرنا

به "روایت رویترز از شرط ایران برای ماندن در برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت رویترز از شرط ایران برای ماندن در برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید