با این تعویض ها، عمر خودرو را طولانی کنید

به گزارش وبلاگ ریاضیات، زندگی امروز / برترین ماشین را هم که خریده باشید، باز هم بعد از مدتی ممکن است دچار مشکل گردد. دلیلش هم ساده است، هر قطعه ای عمری دارد و عمر ماشین هم به تازه نفس بودن قطعاتش وابسته است.

با این تعویض ها، عمر خودرو را طولانی کنید

به گزارش زندگی امروز به نقل از وب سایت یک پزشک، برترین ماشین را هم که خریده باشید، باز هم بعد از مدتی ممکن است دچار مشکل گردد. دلیلش هم ساده است، هر قطعه ای عمری دارد و عمر ماشین هم به تازه نفس بودن قطعاتش وابسته است. برای اینکه بتوانید عمر ماشینی را که برای خریدش کلی هزینه نموده اید، افزایش دهید قطعاتی را که در ادامه درباره شان می خوانید، به موقع عوض کنید.

فیلتر هوا

تعویض فیلتر هوا نه هزینه زیادی می برد و نه وقت زیادی از شما می گیرد؛ در عوض با یک هزینه مناسب می توانید عمر مفید اتومبیلتان را افزایش دهید. فیلتر هوا را اگر در جاده های خاکی و شنی رانندگی نمی کنید، بعد از هر هشت هزار تا 12 هزار کیلومتر عوض کنید.

روغن و فیلتر روغن

به فکر خورد و خوراک ماشینتان باشید و نگذارید به خاطر یک هزینه کوچک، شما را توی خرج بیندازد. هر پنج تا هشت هزار کیلومتر روغن و فیلتر آن را عوض کنید. برای اطلاعات بیشتر درباره زمان مناسب تعویض روغن موتور اینجا کلیک کنید.

لنت ترمز

برای اینکه سلامت ماشینتان را تضمین کنید، لنت ترمزها را هر 18 تا 35 هزار کیلومتر عوض کنید. اگر در کلانشهرهای کشور زندگی می کنید، حتما با فرایند ترمزهای مداوم آشنایی کامل دارید و ممکن است لازم گردد لنت ترمز را زود به زود عوض کنید.

لاستیک خودرو

بعد از خرید تایر و لاستیک خودرو تا حدود سه الی پنج سال از تعویض لاستیک بی احتیاج خواهید بود. اگر مدت طولانی یا در مسیرهای سخت رانندگی می کنید؛ ممکن است این زمان کمتر گردد. بهتر است مقدار خوردگی تایر را آنالیز کنید یا از یک تعمیرکار یاری بگیرید تا ببینید زمان تعویض رسیده است یا نه.

تسمه های خودرو

تسمه های اتومبیل معمولا به دو دسته دینام و تایمینگ تقسیم می گردد؛ البته ممکن است برخی از ماشین ها تسمه تایمینگ نداشته باشند. اگر ماشینتان تسمه تایمینگ دارد حدود هر پنج سال یک بار به فکر عوض کردنش بیفتید و برای تعویض تسمه دینام، حدود شش سال صبر کنید.

زمان مناسب تعویض شمع ماشین

کافی است شمع ماشین دچار مشکل گردد تا کل سیستم ماشین را به هم بریزد. معمولا برای تعویض شمع باید حدود دو سال دست نگه داشت. طی این دو سال ماشین حدود 25 هزار کیلومتر مسافت خواهد پیمود. اگر از ماشینتان بیشتر استفاده می کنید بهتر است زودتر به فکر تعویض شمع بیفتید.

دینام ماشین

دوام دینام از دو حالت خارج نیست، یا تا روزی که ماشینتان زنده مانده، زنده می ماند یا بعد پنج الی شش سال از دست می رود. تشخیص اینکه دینام خراب شده یا نه احتیاج به آنالیز خیلی دقیق مکانیک ماهر دارد. یادتان باشد قبل از تصمیم برای تعویض دینام حتما مطمئن شوید که مشکل مربوط به این قطعه است یا نه.

پمپ آب

اگر جدیدا متوجه می شوید ماشینتان زیاد داغ می نماید، حتما پمپ آن را آنالیز کنید. پمپ آب معمولا بعد از هشت سال ممکن است نشتی پیدا کند و وقت تعویضش برسد. هنگامی که این اتفاق بیفتد ماشین داغ خواهد نمود.

ضربه گیرها

ضربه گیرهای انواع یاری فنر ماشین هم احتیاج به تعویض پیدا می نمایند. ممکن است تصمیم گرفته باشید یاری فنرتان را عوض کنید و از مدل جدیدی لذت ببرید یا ممکن است ضربه گیر قدیمی تان به عمر حدود 80 الی 120 هزار کیلومتر نزدیک شده باشد. این عمر به معنی این است که زمان تعویض فرا رسیده است و کم کم باید دست به کار شوید.

تعویض کلاچ

عمر مفید کلاچ هم بستگی دارد به نوع رانندگی شما. اگر در کلانشهرهای پرترافیک زندگی می کنید یا زیاد نیم کلاچ می گیرید، احتمالا زودتر از عمر طبیعی این قطعه که حدود 160 هزار کیلومتر است، مجبور به تعویض خواهید شد.

سنسورهای موتور

یکی از اعصاب خردی های ماشین هم خراب شدن سنسورهای موتورش است، آدم نمی داند چه اتفاقی افتاده و الان در چه شرایطی قرار گرفته است. 240 هزار کیلومتر، عمر مفید سنسورهای موتور است.

عوض کردن فیوزها

فیوزها اضافه بار را کنترل می نمایند و از این طریق عمر طولانی تر ماشین را تضمین خواهند کرد. برای فیوز عمر مفیدی تعریف نشده است، بلکه با بروز مشکل احتیاج به تعویض پیدا خواهد نمود. گاهی هم ممکن است فیوزها تا آخر عمر ماشین پا به پایش فعالیت نمایند.

چراغ عقب و جلو

عمر چراغ ماشین بستگی زیادی به نوع آن دارد؛ برای مثال عمر چراغ ال ای دی LED به مراتب بیشتر از لامپ های رشته ای است. اگر مرتب در شب رانندگی می کنید یا مسیری که آن را می پیمایید هموار نیست، بهتر است چراغ ال ای دی برای ماشینتان تهیه کنید؛ چون عمر چراغ های رشته ای در دست اندازها کم می گردد. اگر مسیرتان معمولی است و خیلی هم سراغ رانندگی در شب نمی روید، ممکن است هر پنج الی هفت سال یک بار احتیاج به تعویض لامپ ماشین پیدا کنید.

تعویض باتری

زمان مناسب برای تعویض باتری ماشین به دمای منطقه ای که در آن رانندگی می کنید، بستگی دارد. ساکنان بخش های جنوبی کشور که هوای گرم را بیشتر تجربه می نمایند هر سه سال یک بار باتری را تعویض نمایند و بقیه ممکن است هر پنج سال یک بار به تعویض باتری ماشین احتیاج پیدا نمایند.

منبع: زندگی روز

به "با این تعویض ها، عمر خودرو را طولانی کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این تعویض ها، عمر خودرو را طولانی کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید